abbn02

Mavetræning hver dag med høje reps?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Da min træningsinstruktør tilbage i sin tid lærte mig at træne var beskeden, at når det kom til træning af mavemusklerne var det en “max” øvelse dvs. tag så mange reps som muligt i et enkelt sæt, og derefter direkte videre til de andre muskelgrupper. Til gengæld skulle jeg så træne mavemuskler HVER dag. Altså ingen tid til restitution udover den der gik indtil træning næste dag.

Restituerer mavemusklerne hurtigere end de andre muskelgrupper, eller var min instruktør fra dengang galt på den?

Svar:

Din træningsinstruktør er fejlinformeret. Mavemusklerne adskiller sig ikke fra resten af kroppens muskler. Maven bør selvfølgelig trænes med belastning ligesom alle andre muskelgrupper, og den bør selvfølgelig også have den nødvendige restitution. Det er en gammel myte, at man kan træne mave hver dag. Det kan man i princippet godt, hvis man bare ligger og lave sæt af 50-100 reps i crunches og situps, men det kommer man bare ikke særligt langt med. Pletforbrænding er en myte, og maven bliver ikke mere tydelig, fordi man træner den konstant. Og rent udviklingsmæssigt sker der ikke det store, hvis ens gentagelser ligger helt oppe omkring 50-100 reps. Så træn din mave ligesom du ville træne alle andre muskelgrupper.