abbn07

Høje eller lave gentagelser?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg er 16 år og træner 4-5 gange om ugen, jeg tager 8-12 gentagelser af 3-4 set. Tænkte på om mange gentagelser giver mere styrke end få og om få giver mere volume, altså om man bliver større af bare at tage mange kilo med få gentagelser?

Svar:

Muskelmasse kan stimuleres indenfor en meget bred rep-range. Man kan til en vis grad blive større af alt mellem 1-20 reps, hvis det sættes korrekt op. Det mest optimale er dog at holde sig mellem 6-12 reps, hvis muskelmasse er målet. Styrke opbygges bedst med lave gentagelser omkring 1-5 reps. Det er typisk indenfor denne rep-range, at styrkeløftere og vægtløftere holder sig. Det er dog vigtigt at påpege at intet er sort/hvidt, og grænserne er meget flydende.

Det forholder sig jo ikke sådan, at ligeså snart man laver 6 reps, så er styrkeudbyttet markant mindre end hvis man lavede 5 reps. Og det samme gør sig gældende med træning for muskelmasse. Selvom det typisk er mest fordelagtigt at ligge mellem 6-12 reps, så betyder det ikke at 4-5 ikke stimulerer en fremgang i muskelmasse. MAX-OT bodybuilding systemet er et godt eksempel på et træningssystem som mange har haft god succes med, og her ligger man typisk mellem 4-6 reps. Så alt er til en vis grad relativt.