abbn09

Optimalt 2-split program?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg har ivrigt læst jeres artikler, og oplever tit at i fx. skriver om øvelser der er spild af tid, og selvfølgelig det modsatte. Jeg læser også tit om risikoen for overtræning, og at mange kører for mange øvelser.

Derfor er mit spørgsmål til jer: Hvilket 2-split program ville i mene var optimalt med henblik på at få både styrke og masse?

Hvor mange øvelser taler vi til hver muskel gruppe? Og hvor mange sæts/reps ville i mene var optimalt?

Jeg ved det ofte kan være en temperaments sag, men jeg er meget interesseret i at lægge mit program, så jeg får så meget ud af tiden i centeret som muligt.

Jeg har også set at nogle af disse spørgsmål “næsten” er besvaret i nogle af jeres andre artikler, men jeg vil alligevel mene at dette er i en lidt anden sammenhæng.

Svar:

Der er ikke noget som hedder ”det optimale 2-split program”. Hvad der er optimalt for den ene, kan være dårligt for den anden. De fleste laver dog den fejl, at fylde for mange øvelser på deres program.

Hvis du tager udgangspunkt i det meget populære Back to Basics program, så går du ikke helt galt i byen. Alt efter erfaring kan det godt forsvares at fylde lidt ekstra øvelser på programmet. Specielt et par ekstra benøvelser kunne forsvares. Men de fleste kan komme ret langt med grundprogrammet, hvis de fokuserer på at blive stærkere. Hvis man kan fordoble eller tredoble sin styrke i de udvalgte øvelser, så vil man være blevet markant større, hvis man vel at mærke har spist efter det.

Du kan finde Back to Basics programmet her.

http://news.bodylab.dk/artikler/261-storre-muskler-back-to-basics