asc05

Er kalorier bare kalorier?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

For at opnå hypertrofi er kalorieoverskud en nødvendighed – Men er kaloriekilden af reel betydning for, hvordan kroppen reagerer på at opbygge muskelmasse?

 

Man har jo altid hørt, at man skal spise meget, og RIGTIGT. Men tager man det eksempel, at man rent faktisk har en nogenlunde kostplan og her igennem indtager 3000 kalorier. Det er dog ikke tilstrækkeligt, og der ’suppleres’ med 1000 kalorier gennem slik/sodavand/junk.

 

Vil resultatet i så fald være det samme, som hvis man kørte en helt clean kostplan – eller kan kroppen simpelthen ikke skelne mellem kalorierne?

 

Svar:

 

Det er et interessant spørgsmål. Sagen er dog den, at kalorier ikke bare er kalorier. Der er stor forskel på hvordan forskellige makronæringsstoffer påvirker kroppen, og hvilket biokemisk respons der igangsættes. Der er også stor forskel på indholdet af mikronæringsstoffer, hvis man eksempelvis sammenligner en avocado og en pose vingummi. Så det er selvfølgelig ikke helt ligegyldigt.

 

Du har dog en pointe med dit teoretiske eksempel. Hvis man har et meget højt vedligeholdelsesniveau rent kaloriemæssigt, og ikke har problemer med at få dækket sit behov for mikronæringsstoffer, så betyder det ikke det store rent resultatmæssigt, om man får dækket en lille del af sit kaloriebehov fra eksempelvis en burger. Folk har en religiøs forestilling om at ”usunde” fødevarer hæmmer ens mulighed for fremgang i forhold til ens træning, hvis man engang imellem supplere med ”usunde” fødevarer.


Hvis man går ud fra at man er dækket ind i forhold til fedtsyrer, fibre, vitaminer, mineraler osv. i ens kostplan, så betyder det absolut INTET for ens resultater at man spiser en pizza eller en burger fra tid til anden for at øge kalorieindtaget. Det er klart, at hvis burgeren eller pizzaen skubber ens kalorieoverskud for højt op, så vil man blive fed af det. Men i det teoretiske tankeeksperiment taler vi om at supplere med lidt junkfood, så man kun lige rammer det kalorieoverskud man har planlagt, og i så fald vil forskellen være ikke-eksisterende.