split

2 split eller 3 split?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab og tak for nogle fede tips. Jeg har også selv lige nogle spørgsmål.

Jeg har i et halvt år trænet 3 split 6 gange om ugen, sådan her:

Mandag,torsdag: Bryst,skulder, triceps.
Tirsdag,fredag: Ryg, biceps.
Onsdag,lørdag: Ben, mave.

Kører 6×3 reps med så tungt som muligt.

Har da fået større muskler men syntes ikke rigtig det passer til den mængde tid jeg har trænet. Og syntes heller ikke rigtig jeg stiger i vægt. Så jeg ville høre om det var bedre at køre 2 split? Og hvordan skal jeg sætte det op? Og så med et ’større muskler – back to basic program’ måske?

Håber I vil hjælpe, og på forhånd tak.

Svar:

Det burde ikke gøre den store forskel om du kører 2-split eller 3-split. Så jeg fristes til at tro at der er noget andet galt med dit program og/eller kost. Nu skriver du kun hvordan dit split er struktureret. Men hvordan ser dit øvelsesvalg ud? Det kan være du spilder tiden med for mange isolationsøvelser og maskinøvelser. Selve dit split ser jo fint nok ud, så du kunne prøve at ændre lidt i øvelsesvalget, så du kun fokuserer på store basisøvelser, og så forsøger at blive markant stærkere i dem. Det burde have en mærkbar effekt på din fremgang. Når du skriver 6×3 reps, mener du så 6 sæt x 3 reps eller 3 sæt x 6 reps? Hvis du mener 6 sæt x 3 reps, så er det jo ganske udmærket til at blive stærkere af, men hvis dit primære mål er muskelmasse, så burde du nok køre lidt højere reps. I så fald ville 3 sæt x 6 reps være bedre. Du kunne også skifte mellem lave, medium og høje reps. Sådan at du i et træningspas kører 8 reps, det næste træningspas 6 reps, og det næste træningspas 4 reps. Så får du lidt større variation i intensitet og volumen. Du skriver heller ikke noget om din kost. Det kunne også være en afgørende faktor for din manglende fremgang.

Se evt. også artiklen ‘kostplan til styrketræning‘ her.