Jeg bliver ikke større…!?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab! Jeg er en dreng på 18 som har styrketrænet i lidt under et år nu. Jeg er kun 175cm høj og vejer 60kg.

Til morgenmad spiser jeg yoghurt med havregryn på. Og fra kl. 09 til cirka. kl. 16. spiser jeg 3 stykker rugbrød.

Om aften spiser jeg aftensmad. Jeg styrketræner alle hverdage, og har 2 hviledage – lørdag og søndag.

Har delt det op så jeg træner – ryg, nakke, skulder, biceps samt løb – den ene dag. Og den anden dag træner jeg: Triceps, bryst, ben, mave samt løb.

Jeg synes ikke rigtig der er nogen fremskridt og begynder så småt at miste motivationen til træning hvilke jeg ikke er glad for…

Jeg har vejet cirka 60 i rigtig lang tid nu og jeg kan ikke tage på – det er i hvert i fald meget svært! Og hvis jeg ikke lige får spist helt optimalt en dag, mister jeg det halve kilo jeg er taget på.

Så mit spørgsmål lyder på:

Er mit træningsprogram okay, fungerer det ikke fint?
Og tænkte på om havde et kosttilskud der kan hjælpe mig med at tage nogle kilo på? Har tænkt på noget Weight Gainer, men kan ikke helt finde ud af hvad det er? Er det et protein pulver eller hvad er det?

Håber I kan hjælpe, så jeg kan få nogle fremskridt.

Svar:

Det vil være mere optimalt at splitte dine muskelgrupper op efter et push-pull split. Det kommer i givet fald til at se således ud. Dag 1, bryst, skulder og triceps. Dag 2, ben, ryg og biceps. Det er dog ret begrænset hvad man kan sige om effektiviteten af et givent træningsprogram, ved kun at se på splittet. Så selvom dit split ikke er optimalt, så er det næppe det som holder dig tilbage. Der er en bunke andre faktorer som er relevant i forhold til træning. Ting som øvelsesvalg, periodisering, sæt/reps, hviletid mellem sæt osv. er mindst ligeså vigtige, hvis ikke vigtigere. Jeg tror dog næppe det er din træning som holder dig tilbage, men jeg vil alligevel anbefale dig at læse nedenstående artikel omkring grundlæggende træning.

http://news.bodylab.dk/artikler/379-muskelopbygning-med-fundamenttraening
http://news.bodylab.dk/artikler/528-traeningsprogram-kunsten-at-vaelge-traeningsprogram

Jeg er dog som sagt ret sikker på at dine problemer ikke skal løses via ændringer i dit træningsprogram. Problemet ligger ved din kost. Du spiser simpelthen alt, ALT for lidt mad. Man kan altså ikke nøjes med 3 stykker rugbrød i tidsrummet 9-16. Det er 7 timer, hvor du praktisk talt ikke får noget nævneværdigt inden borde, og hvis der er bare er tale om almindeligt pålæg, så får du heller ikke nogen nævneværdige mængder protein i det tidsrum. Så du skal til at spise mere, og også sørge for at du får nok protein. Jeg vil anbefale dig at læse denne artikel omkring grundlæggende kost i forbindelse med styrketræning. Hvis du læser de 3 artikler jeg har linket til, så burde du være i stand til at optimere din træning og din kost, og så vil resultaterne komme rullende i et langt højere tempo end du er vant til.

http://news.bodylab.dk/artikler/145-kostplan-til-styrketraening

Held og lykke med det!