overreach

Overreaching og overtræning?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Jeg styrketræner for at blive stærkere, og træner bænkpres 2 gange i ugen. Jeg kører normalt op til et tungt sæt af 1-3 reps hver gang, og laver herefter 5-6 sæt af 4-6 reps som backoff sæt. Men på det seneste er jeg begyndt at falde i styrke. Jeg ligger faktisk 10 kg fra min PR lige nu, og jeg er ved at være desperat. Hvad gør jeg forkert?

Svar:

Du er med 100 % sikker overreached. Overreaching er et forstadie til overtræning, og typisk karakteriseret ved en nedgang i præstationsevnen. Hvis man bare fortsætter med fuld skrue, i en overreached tilstand, så vil man med tiden løbe ind i egentlig overtræning. Med den måde du styrketræner på, så er det i øvrigt ikke så mærkeligt endda. Hvis du 2 gange i ugen kører op til en max vægt indenfor en rep range der hedder 1-3, så ligger du 2 gange i ugen med en intensitet over 95 %. Det dræner kroppens reserve ufatteligt meget. Jeg tror du ville have bedre af en større intensitetsvariation, så du nogle træningspas ikke kommer over 90 % af 1RM. Alternativt kan du køre som du gør nu i 3 uger, og så tage en let deload uge, hvor du holder dig under 80 % af 1RM. Det burde også kunne fungere. Men da du allerede er overreached nu, så ville jeg øjeblikkeligt skrue ned for intensiteten og volumen i et par uger, så kroppen kan komme sig. Så burde styrken vende tilbage igen.