womanworkout

58 årig kvinde og vægttab?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Jeg er nok lidt uden for jeres normale målgruppe, men jeg ville meget gerne have noget hjælp til at tabe mig.

Jeg er som sagt 58 år og kvinde. Jeg har født et barn. Jeg er 172 cm. høj og vejer 85 kg

Man skal ligge i et kalorieunderskud, det ved jeg, men hvor stort skal det underskud være? og er motion nødvendig. Jeg har ikke noget imod at spise efter en kostplan, hvis det er nødvendigt?

Jeg synes bare det hele er meget svært at finde rundt i. Jeg håber I kan hjælpe mig. Kan I beskrive hvad jeg skal gøre?

Svar:

Som udgangspunkt vil det være en klar fordel at læse et par af de artikler vi har på bodylab.dk omkring kost. Jeg ved godt den ene hedder “kostplan til styrketræning”, men der står en masse generelle ting i den, som du kan have stor gavn af at læse. ”3+2 Diæten” er en kostplan baseret på brug af proteinpulver. Den har vi fået meget positiv respons på.

3+2 Diæten – læs den her

Sådan cutter du ned inden sommer – læs den her

Kostplan til styrketræning – læs den her

Det er vigtigt at slå fast, at motion er et værktøj, ikke en nødvendighed. Så du behøver på ingen måde føle dig tvunget til at gå i gang med træning, hvis motivationen ikke er hertil. Du kan sagtens få gode resultater med en velstruktureret diæt. I princippet kan du godt køre det 100 % instinktivt, hvor du holder dig til gode sunde fødevarekilder, og så prøver at finde frem til en daglig mængde mad som skaber et regelmæssigt vægttab. Det giver dog en vis usikkerhed, og selvom kalorietælling er en pestilens, så gør det det lidt lettere at styre. Hvis du beslutter dig for at tælle kalorier, så prøv at skyd efter et dagligt kalorieunderskud på omkring 500 kalorier. Det gør at du taber dig i et passende tempo. Taber man sig for hurtigt, så ryger der muskelmasse med (og det har en negativ effekt på ens basal forbrænding), og taber man sig for langsomt, så går det ud over motivationen.