decline-bench-press_1

Er decline bench press nødvendigt?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Et spørgsmål til jeres svar på denne artikel:

http://www.news.bodylab.dk/sporg-eksperterne/792-antal-brystovelser-er-mit-program-overkill

Hvad med decline bench press?  Er den helt unødvendig? – Jeg plejer at køre bænkpress og incline bænkpres og cable crossovers/flat dumbell flyers og så en anden øvelse som jeg ikke kan navnet på, men som skulle give den helt inderste skildning ved brystet. Jeg varierer med dumbell og barbell. Og cable crossover til flat dumbell flyers. Men incline bænkpress kører jeg cirka hver gang og så en gang imellem skifter jeg den ud med decline. Så mit spørgsmål er: Er decline bænkpress unødvendig? Siden at I siger: “Bænkpres og incline dumbell bænkpres kunne i princippet sagtens gøre det alene”?

Svar:

Lad mig lige for en god ordens skyld pointere, at man IKKE kan træne den inderste del af brystet. Fibrene i brystmuskulaturen spreder sig vifteformet på tværs af brystkassen, og man kan ikke isolere dele af et fiberstrøg. Så enten aktiveres musklen i hele dens længde eller slet ikke. Så man kan ikke isolere brystet hvor det hæfter inden ved brystbenet.

Med hensyn til dit spørgsmål, så nej, man behøver i princippet ikke decline bænkpres, hvis man i forvejen træner bænkpres og incline bænkpres. Hvis man mener man har en decideret svaghed i den nederste del af brystet, så kan man i stedet for bænkpres træne decline bænkpres, og så holde sig til decline og incline. Men at træne både decline bænkpres, flad bænkpres og incline bænkpres er en smule overkill. Selv med bare almindelig bænkpres rammer du størstedelen af den store brystmuskel. Der er på ingen måde tale om en muskel som er kompliceret at ramme komplet.