bulkcut

Vedrørende protein indtag i et måltid

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hey Bodylab, jeg har i en del af jeres svar på spørgsmål og på de artikler, der findes på bodybuilding.dk set, at I bruger ordet “myte” om det synspunkt, at kroppen ikke får meget mere ud af at indtage mere end 20-30 gram protein af gangen. Bl.a. her:

http://www.news.bodylab.dk/sporg-eksperterne/930-mere-proteinpulver

og her:

http://www.bodybuilding.dk/artikler/bodybuilding/10bodybuilding&fitnessmyter.php

Her er en artikel I bør kigge på vedrørende protein indtag “på en gang”:

“A moderate serving of high-quality protein maximally stimulates skeletal muscle protein synthesis in young and elderly subjects.”  Paddon-Jones D et. al. 2009, Journal of the american dietitic association.

Studiet viser, at indtag af 30 gram protein stimulerer protein syntesen i skeletmusker maksimalt, i dette studie lige så meget som ved indtag af 90 gram protein i et enkelt måltid. A t indtage mere end 30 gram på én gang sammenlignes med at hælde mere end 30 liter benzin på en 30 liter benzintank; Resten flyder bare over.

Pubmed link:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=A%20Moderate%20Serving%20of%20High-Quality%20Protein%20Maximally%20Stimulates%20Skeletal%20Muscle%20Protein%20Synthesis%20in%20Young%20and%20Elderly

Myte? Tja, der er i hvert fald nu videnskabeligt belæg for påstanden, om end lille.

Hvad er jeres kommentarer til ovenstående? Jeg ville sætte pris på et svar 🙂

 

Svar:

Jeg synes ikke rigtigt den pågældende undersøgelse beviser at kroppen har en grænse for hvor meget protein den kan omsætte i et måltid. Det eneste undersøgelsen viser er, at personer som ligger på en kropsvægt omkring 80 kg, og som ikke har udført hård fysisk aktivitet i 72 timer ikke har brug for mere end 20-30 gram protein i et enkelt måltid, for at understøtte den proteinsyntese aktivitet der er hos personer, som er underlagt de nævnte forudsætninger. Det havde været mere interessant, hvis de havde sammenlignet med bodybuildere eller styrkeløftere på +100 kg, som træner hård styrketræning adskillige timer hver dag. Jeg er ret sikker på at resultatet i så fald ville have været anderledes. Proteinsyntese aktiviteten hos en person på 110 kg, som træner hårdt mange timer hver dag, og som et resultat heraf inducerer udtalt mikroskopisk skade på muskelcellerne, vil med garanti være markant højere, end hos en inaktiv person på 80 kg.

Lad det dog være sagt, at der for langt de fleste ikke er brug for mega-doser af protein i hver enkelt måltid. Langt de fleste vil sagtens kunne klare sig med 20-30 gram protein i et enkelt måltid. Men det er IKKE det samme som at sige at der er en fastsat fysiologisk grænse for hvor meget protein kroppen kan omsætte i et enkelt måltid. Det vil afhænge af mange faktorer, såsom aktivitetsniveau, størrelsen af muskelmassen, madvaner osv. Og med hensyn til madvaner, så er jeg overbevist om at kroppen er klog nok til at tilpasse sig. Det kunne være interessant at se om en person har lettere ved at udnytte protein i et 50 grams protein måltid, efter eksempelvis 6 måneder, end han kunne ved forsøgets start.

Og så er det i øvrigt ikke voldsomt svært at finde undersøgelser som viser det modsatte. Tag eksempelvis denne undersøgelse:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10357740

Her finder man kort fortalt ud af at det ikke gør nogen forskel om man spiser sin protein i et stort måltid, eller om man spreder det ud over dage. Så man skal være varsom med at konkludere noget endegyldigt fra en enkelt undersøgelse. Og specielt en hvor formålet er at finde ud af hvor stort behov ældre har for protein i et enkelt måltid.