gym

Træningsprogram? Hvor meget træning pr dag?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Jeg er begyndt at træne for en to måneders tid siden. Jeg træner 3-4 gange om ugen. Jeg kan godt lide at træne og tit ender det med at jeg bruger 2 timer pr gang. En halv time går ca til løb, ro maskine, cross trainer.

Mit spørgsmål er om der er en begrænsning på hvor meget man kan træne den enkelte muskel pr dag, eller er det bedre at træne den godt igennem med mange forskellige øvelser?

Tit når jeg er færdig med at træne så har jeg kørt musklen helt ud. Jeg træner 3 sæt, 10 rep pr øvelse og hvor mange øvelser jeg har er lidt forskelligt men der er mange.

Jeg håber der er nogen der kan give mig et svar for der er ingen grund til at bruge mere tid end nødvendigt da der også er andre ting der skal passes 🙂 

Tak for jeres svar!

Svar:

Nu er det lidt svært at give et konkret svar, uden at se dit komplette træningsprogram. Som udgangspunkt er der ikke noget galt i at træne 2 timer pr. gang. Men hvis dit træningsprogram er splittet så meget op, at du kun træner en muskel pr. gang, så er 1½ times træning på en enkelt muskel lige i overkanten. Jeg vil anbefale dig at skrive tilbage med en mere udførlig beskrivelse af dit ugentlige træningsprogram. Så bliver det lidt lettere at tage stilling til om det er for meget eller for lidt. Lad mig dig pointere, at hvad der er for meget for den ene, kan være for lidt for den anden, så det er i høj grad også et subjektivt spørgsmål.

Jeg har ikke decideret nogen speciel træningsplan. Jeg træner bryst og triceps samme dag. Ryg/ biceps samme dag. Ben/skulder samme dag. Boksning en gang om ugen.

Spørgsmål 2)

Hver gang jeg kommer til træning løber jeg ca 25 min for at varme godt op. Efterfølgende går jeg bare igang feks hvis det er bryst laver jeg 6 forskellige øvelser hver øvelse 10 rep * 3 sæt af hver. Jeg vejer 83 kilo og er 180 cm høj. Mit spr er om det måske er nok med lige bænk, skrå bænk, og kabel hvis man træner, hvor hver gang man rammer 10 rep så er man udkørt i hvert sæt.? Altså får jeg det samme resultat uanset om jeg træner i en time eller to i forhold til muskelopbygning?

Jeg er ikke så erfaren med at have en specifik træningsplan og om jeg har forklaret mit spr godt nok ? jeg håber at du forstår hvad jeg mener hvis ikke må du sige til.

Svar 2:

Jeg vil helt klart mene det er mere effektivt at øge sæt mængden pr. øvelse, og så lave færre øvelser. 6 brystøvelser er totalt unødvendigt. Istedet for 3 sæt x 10 reps i 6 øvelser, så kunne du øge sæt mængden en smule, og skære ned for antallet af øvelser. Det kunne eksempelvis være 5 sæt i bænkpres, 5 sæt i skrå bænk og 5 sæt i flyes. At tilføje flere øvelser vil ikke give en mere komplet brysttræning.