944441_133370143521214_2012891988_n

Maria Booth – Crossfit atlet

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af
Jeg er tidligere elitesvømmer - og gennem hele min barndom/ungdom og nu voksenliv, har træning fyldt meget i mit liv. Træning er mit frirum, hvor jeg kan holde pause fra studie, job og andre roller. Et sted, hvor jeg prioriterer mig selv. Desuden er jeg konkurrencemenneske og vild med det kick det giver at skulle præstere.

CLEAN DCO

Hvad laver du til hverdag?

Jeg er medicinstuderende på Københavns Universitet. Læser på 10. semester efter sommeren og er færdig som læge i starten af 2015. Derudover arbejder jeg som underviser i førstehjælp og hjertelungeredning samt på Herlev Hospital på deres simulationsafdeling.

 

Hvilken form for træning er din primære?

Crossfit, så min primære træning er sæsonbestemt. Offseason er der fokus på styrke og op til større konkurrencer nedtrappes styrketræning og der sættes mere ind på kondition. Hvad der er gennemgående for mit vedkommende er vægtløftning (snatch+clean & jerk).

 

Hvad har træning betydet for dig igennem dit liv?

Jeg er tidligere elitesvømmer – og gennem hele min barndom/ungdom og nu voksenliv, har træning fyldt meget i mit liv. Træning er mit frirum, hvor jeg kan holde pause fra studie, job og andre roller. Et sted, hvor jeg prioriterer mig selv. Desuden er jeg konkurrencemenneske og vild med det kick det giver at skulle præstere.


Hvor tit træner du, og hvordan kunne en normal træningsuge se ud for dig?

Jeg træner 5-6 dage i ugen (15 timer).

Eksempel på træningsuge:

 

Mandag (2,5-3 t):

Vægtløftning (VL) med VL konkurrenceholdet – snatch + c&j (Træk + stød)

Styrke: Smolov High Bar BackSquat (HBBS) 6×6 reps

Conditioning: CrossFit Workout af kortere varighed (max 15 min)

 

Tirsdag (2 t):

Vægtløftning

Styrke: Split press + pendlay rows

Conditioning: CrossFit Workout af kortere varighed (max 15 min)

 

Onsdag (1,5-2 t):

Styrke: Smolov HBBS 7×5 reps

Vægtløftning

Styrke: upperbody pull + midline

 

Torsdag:

Rest day

 

Fredag (2-2,5):

VL

Styrke: HBBS 8×4 reps

Conditioning: CrossFit Workout af kortere varighed (max 15 min)

 

Lørdag (2,5 t):

VL

Styrke: HBBS 10×3 reps

Conditioning: CrossFit Workout af kortere varighed (max 15 min)

 

Søndag (0/2t):

Skal egentlig være rest day, men den bliver sommetider inddraget og brugt på VL.


Hvad er målet med træningen?

Målet er at teamdeltager i CrossFit Regionals 2014.


Hvad er din styrke?

Min styrke er gymnastiske skills. Alt der involverer bodyweight.


Hvad er din svaghed?

Mentalt! Ikke at turde satse hele butikken.


Hvordan ser en typisk kost ud på en træningsdag?

Spiser efter IF princippet (intermittent fasting). Spiser to STORE måltider.

Træner oftest sen eftermiddag/aften, og det er herefter jeg får flest carbs. Første måltid (frokost) består af 1/3 protein (kød, æg, hytteost) og 2/3 grønt og lidt kulhydrat som et stk. frugt. Til aften gerne to portioner af fx wok med ris, boller i karry, pasta med kødsovs.

Hvis jeg træner fastende tager jeg bcaa (instant) inden. Hvis der går lang tid fra frokost til aftentræning tager jeg også bcaa.


Tager du nogle kosttilskud – og i så fald, hvilke?

Bodymin, Bodylab Omega 3, Bodylab BCAA og proteinpulver

923408_172601912931370_1456019103_n

12 Hurtige:

Kylling eller oksekød?

Kylling. Hvis fantasien svigter er det nemt at lave en wokret med kylling.

Light eller regular?

Regular! Eller det kommer an på produktet. Altid regular ost og andre mejeriprodukter, men køber light sodavand.

Powerwalk eller løb?

Løb. Har aldrig powerwalket

Proteinshake eller proteinbar?

Proteinbar, men har næsten altid proteinpulver med til en shake efter træning.

Squat eller dødløft?

Dødløft. Er stærkest i dødløft, men burde sige squat, da det er vigtigere for CF disciplinerne 🙂

Karriere eller kærlighed?

Kan jeg ikke vælge begge? 😉

Skiferie eller sommerferie?

Sommerferie. Sol & varme <3

Styrke eller masse?

Styrke.

Komedie eller gyser?

Gyser

En god film eller en god bog?

God serie. Har ikke tålmodighed til film og har i forvejen snuden nok i bøgerne i forbindelse med studie.

Restaurant eller café?

Restaurant.

CLEAN DCO 2

Følg Maria på Facebook