Sådan vælger du sødemiddel

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Der er mange alternativer til det hvide sukker, når du skal være god ved den søde tand. Her en række af dem. 

1. Sukker

Hvad det er: En naturlig, kornet substans destilleret fra sukkerrør eller sukkerroer. Brunt sukker kommer fra de samme kilder, men får sin farve fra enten resterende eller tilsat melasse.

Godt at vide: Én teskefuld sukker har 16 kalorier.

2. Agave nektar

Hvad det er: En sød substans udvundet fra agaveplanten, en sukkulent plante (som også giver os tequila).

Godt at vide: Agave forøger ikke blodsukker så hurtigt som sukker gør, men det er omkring 25 procent sødere. 

3. Stevia

Hvad det er: Et helt naturligt sødemiddel med nul kalorier, som stammer fra blade af steviaplanten.

Godt at vide: Stevia er godt at bage med, og det er hele 33 pct. sødere end sukker.

4. Sakkarin

Hvad det er: Et sikkert-til-diabetikere, kaloriefrit, syntetisk stof, der også kendes som ”Sweet ‘N Low.”

Det findes en række fødevarer, sødetabletter samt i tandpasta og visse lægemidler. Det er 300 gange sødere end sukker. Det kan have en metallisk eftersmag. 

5. Aspartam

Hvad det er: Et syntetisk, kalorie-frit mulighed sødestof som diabetikere trygt kan indtage. Det kendes også som NutraSweet og findes i light sodavand og sukkerfrit tyggegummi. Det er 200 gange sødere end sukker og har en ren smag, men nedbrydes desværre ved høje temperaturer, så det kan ikke benyttes til bagværk.

Nogle mennesker får hovedpine af aspartam. 

7. Sukralose

Hvad er det: Et højintensivt syntetisk sødemiddel, som er baseret på sukrose. Det er hele 720 gange stærkere end sukker. Det smager meget som sukker, og det er varmestabilt. Sukralose blev godkendt i EU i 2005m og det er noteret, at det kan give maveproblemer hos nogle.