7 gode vegetabilske proteinkilder

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Proteiner nedbrydes i maven til aminosyrer. Der er 23 forskellige typer af aminosyre. Otte af disse er kendt som essentielle aminosyrer, dem kan kroppen ikke selv producere, og derfor skal de være tilgængelige i føden. Her en liste over nogle af de bedste vegetabilske kilder til protein, som fungerer fint i et moderne køkken, som supplement eller alternativ til kødet.

 

Quinoa

Kan nu fås i de fleste supermarkeder. Kernerne koges og spises som ris. Quinoa har et imponerende indhold af 13 procent komplet protein.

 

Avocado

Avocado indeholder to procent komplet protein, og indeholder også fibre, som hjælper fordøjelsen. Avocado har også et højt indhold af Omega-6 fedtsyrer. 15 avocadoer svarer til en kyllingefilet i protein.

 

Ærter

Friske eller frosne, ærter er rige på fibre, vitamin K og mineraler samt Vitamin C.

Proteinindholdet er omkring fem procent, men ærter indeholder ikke mange af de essentielle aminosyrer. Kombiner dem derfor med kikærter eller brune ris, eller top med revet ost for at få hele spektret af aminosyrer med.

 

Jordnøddesmør

Peanut-butter indeholder resveratrol, det samme antioxidant, som findes i rødvin, og beskytter hjertet. Det er en ufuldstændig proteinkilde. Jordnøddesmør indeholder hele 28 pct protein, men også en del fedt.

 

Kokosolie- og mælk

Kokos er en fast bestanddel af asiatisk mad, og kokos indeholder en komplet proteinsammensætning, men er også rig på fibre. Vær forsigtig med fedtet, som kokos har meget af.

 

Brune ris

Brune ris er et fuldkorn, der er rig på mineraler og som indeholder omkring 2,5 pct protein. Det er dog ikke en komplet proteinkilde, så kombiner de brune ris med andre ufuldstændig proteiner for at dække behovet for essentielle aminosyrer.

 

Rødbeder

Rødbeder har et lavt indhold af kalorier og er rige på flere antioxidanter. Det er en komplet proteinkilde og derfor nyttig at tilføje til andre ufuldstændige proteinkilder. Rødbeder indeholder tre procent komplet protein.