hmb3

HMB giver større muskler uden træning

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

En ny undersøgelse fra University of Central Florida viser at kosttilskuddet HMB kan øge muskelmassen uden styrketræning hos mænd i 60’erne og 70’erne. Det er en interessant og relevant undersøgelse, da man typisk mister muskelmasse i takt med at man bliver ældre.

HMB er en metabolit af leucin. Muskelcellerne booster deres anabolske maskineri, når de tilføres store mængder leucin, og den anabolske effekt er delvist på grund af HMB.

Forskere indenfor sportsvidenskab er meget interesseret i HMB, da det tyder på at dette kosttilskud kan minimere, eller måske vende tabet af muskelmasse hos ældre.

I takt med at mennesker bliver ældre og ældre, blandt andet pga. fremskridt indenfor medicin, så opstår nye problemer. Et af problemerne er en nedgang i muskelmassen, som i værste fald kan betyde, at personen skal have hjælp til almindelige dagligdags aktiviteter. I USA kan 30 % af mænd over 74 år og 64 % af kvinder over 74 år, ikke løfte en vægt på 4,5 kg.

Manden bag undersøgelsen, Jeffrey Stout, var nysgerrig om hvorvidt HMB kunne vedligeholde styrke og muskelmasse hos personer over 65 år, uden at de skulle dyrke styrketræning. Han lavede derfor en undersøgelse, hvor lidt under 50 forsøgspersoner deltog. Alle var over 65 år, og deres gennemsnitlige alder var først i 70’erne.

Stout gav halvdelen af forsøgspersonerne en placebo i 24 uger. Den anden halvdel fik 3 gram HMB dagligt i 24 uger. De fik den traditionelle calcium salt variant af HMB [CaHMB].

Efter 24 uger med HMB, havde forsøgspersonerne øge deres kropsvægt med ½ kg, og deres muskelmasse med 300 gram. Begge tal er statistisk signifikante.

hmb1

Forskerne målte også forsøgspersonernes styrke i øvelserne leg extensions og leg curls. I nedenstående tabel kan man se, at forsøgspersonerne øgede deres styrke betragteligt.

hmb2

Forskerne lavede et andet eksperiment, hvor de fik en tilsvarende gruppe til at lave styrketræning i 24 uger. Den ene halvdel af gruppen fik en placebo, mens den anden halvdel fik 3 gram HMB pr. dag. Begge grupper havde fremgang, men HMB gruppen fik lidt bedre resultater end placebo gruppen.

Det sidste eksperiment peger igen i retning af det man allerede ved. At vægttræning er af ekstrem stor værdi for ældre mennesker. Når man når den alder hvor muskelmassen og styrken begynder at forsvinde, så er det en god ide at påbegynde noget styrketræning, så man minimerer eller bremser den negative udvikling.

Det kræver dog en vis kompliance. Hvis styrketræning skal have en effekt, så skal man dyrke det regelmæssigt og kontinuerligt. Og her er HMB studiet interessant. Hvis ældre mennesker kan bremse muskelmasse tabet og styrke tabet ved at tage 3 gram HMB dagligt, så er det værd at tage med.

Kilde:

Exp Gerontol. 2013 Aug 24;48(11):1303-1310. doi: 10.1016/j.exger.2013.08.007. [Epub ahead of print]

Effect of calcium β-hydroxy-β-methylbutyrate (CaHMB) with and without resistance training in men and women 65+yrs: A randomized, double-blind pilot trial.

Institute for Exercise Physiology and Wellness Research, University of Central Florida, Orlando, FL, USA.