calcium_diet

Calcium er mere end blot byggesten

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af Jens Lund

Calcium er mere end blot byggesten i knogler og tænder!

Drik din mælk og få stærke knogler og tænder! Dette har de fleste sikkert hørt fra tandlægen eller læst på bagsiden af mælkekartonen.

Kalk (calcium) spiller dog også en rolle i forebyggelsen af livsstilssygdomme og overvægt, hvilket man kan læse i denne måneds leder i det ernæringsvidenskabelige tidsskrift American Journal of Clinical Nutrition. Her gør Arne Astrup, der til daglig leder Institut for Human Ernæring, status på forskningen i de sygdomsforebyggende effekter af calcium.

Calcium & vægttab

Indtaget af calcium ser ud til at have en indvirkning på kroppens fedtdepoter. Flere observationelle studier har nemlig antydet, at calcium kan reducere kroppens fedtdepoter, og en nylig meta-analyse på mere end 600 overvægtige personer fandt, at tilskud med 1000 mg calcium fra fødevarer (og altså ikke som kalktilskud) giver et fedttab på ca. 1 kg over 6 måneder. Effekten af calcium kan forklares ved, at fedt i kosten bindes til calcium i tarmen og dermed forhindres i at blive optaget. Således udskilles en lille ekstra mængde fedt på ca. 5 gram dagligt, og fedt i toilettet sætter sig jo ikke på sidebenene.

Der er desuden flere og flere forsøg der antyder, at en effekt af et utilstrækkeligt indtag af calcium kan være øget appetit, og at kalk fra mejeriprodukter er bedre end kalktilskud, når det kommer til vægtregulering. Hvorfor denne forskel ved dog forskerne dog endnu ikke.

Bør man så implementere ekstra mælk i diæten til foråret? Ikke nødvendigvis. Det er værd at bemærke, at den relativt nye meta-analyse var udført på overvægtige personer, og at der altså kun var tale om en effekt på ca. 1 kg over et halvt år. Desuden vil et ekstra indtag af 1000 mg calcium fra mejeriprodukter som fx skummetmælk, hvis man ikke kompenserer i resten af diæten, medføre et ekstra energiindtag på ca. 1120 kJ (270 kcal) – vel at mærke uden den store gevinst på mætheden. Men måske kan det være en ulempe, at skære for meget ned på mejeriprodukterne under et cut, pga. den mulige øgning i appetitten ved et lavt calciumindtag.

Calcium, cancer og hjerte-karsygdomme  

Sidste år var det fremme i medierne, at kalktilskud øger risikoen for blodpropper, hvorfor man, med mindre at lægen direkte har anbefalet kalktilskud, burde overveje om kalktilskuddet virkelig var en nødvendighed. Kalk fra mejeriprodukter har dog ikke samme negative effekter mht. hjerte-karsygdomme, hvilket skyldes kalkens mere komplekse kemiske form i mejeriprodukterne. Forskningen peger desuden i retning af, at et højt indtag af mejeriprodukter, på trods af indholdet af mættet fedt, ser ud til at beskytte imod hjerte-karsygdomme, sukkersyge og tyktarmskræft.

Kilde: Astrup, A.: Calcium for prevention of weight gain, cardiovascular disease, and cancer, Am J Clin Nutr, 94:1159-60, 2011.