leg-press

Benpres før cykling øger præstationsevnen med 6 procent

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Cykelryttere kan forbedre deres tid på en 20 km cykeltur, hvis de inden cykelturen laver en række tunge sæt i benpres. Det viser en ny undersøgelse fra the Catholic University i Brasilien, som lige er blevet publiceret i Journal of Strength and Conditioning Research.

 

Post-Activation Potentiation

Post-Activation Potentiation er et fænomen bodybuildere kender. Hvis man kører et tungt lav-rep sæt inden man køre reps med en medium vægt, så kan man typisk lave flere repetitioner, fordi det neuromuskulære system fungerer på et højere niveau efter et tungt sæt. Effekten af benpres inden en cykeltur er lidt i samme boldgade.

benprescykling

Undersøgelsen

De Brasilianske forskere satte 11 erfarne mandlige cykelryttere til at køre en 20 km cykeltur på tid, på 2 forskellige tidspunkter. I det ene tilfælde lavede cykelrytterne 4 tunge sæt benpres med en vægt de kun kunne tage 5 reps med, 15 minutter inden cykelturen. Hviletiden mellem sættene var 5 minutter. I det andet tilfælde kørte de cykelturen på 20 km uden at have lavet benpres forinden.

benprescykling1

Resultatet

Cykelrytterne afsluttede de 20 km markant hurtigere, når de havde lavet tunge benpres forinden. Faktisk kørte de hele 6,1 procent hurtigere efter at have lavet benpres, hvilket vidner om en potentieringseffekt.

benprescykling2

Post-activation potentiation boostede VO2 max en lille smule, men denne effekt var ikke statistisk signifikant. Post-activation potentiation sænkede også mælkesyre koncentrationen og træthedsakkumulationen en smule, men dette var heller ikke statistisk signifikant. Så forskerne er ikke sikre på hvorfor Post-activation potentiation øgede cykelrytternes præstationsevne.

Konklusion

De brasilianske forskere konkludere, at tung høj intens styrketræning kan øge præstationsevnen for cykelryttere som skal køre en kortere distance på tid. Derfor kan tung styrketræning med fordel inkluderes i opvarmningen, inden en sådan cykeltur.

Kilde:

J Strength Cond Res. 2014 Sep;28(9):2513-20. doi: 10.1519/JSC.0000000000000442.
Acute prior heavy strength exercise bouts improve the 20-km cycling time trial performance.
Silva RA1, Silva-Júnior FL, Pinheiro FA, Souza PF, Boullosa DA, Pires FO.