hopbedrecalf1

Hop er bedre end calf raises

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Lægmusklen er nok den muskel som giver de største problemer i forhold til muskelvækst. Den er ikke særligt vækst villig, og det er derfor man på engelsk opererer med udtrykket ”Stubborn Calves”. Men måske har idrætsforskeren Michael Mullaney en løsning på problemet. Han arbejder ved Nicholas Institute of Sports Medicine and Athletic Trauma. Michael Mullaney har nemlig opdaget en øvelse som aktiverer lægmusklen bedre end almindelige calf raises.

Undersøgelsen

Mullaney ville finde ud af hvordan forskellige øvelser påvirker lægmusklen. Det er brugbar viden for fysioterapeuter, som skal hjælpe folk med forskellige former for genoptræning af underbenet.

Han satte 10 forsøgspersoner til at lave en række øvelser for lægmusklen. Han satte elektroder på forsøgspersonernes lægmuskler, så han kunne registrere hvilke øvelser der gav den bedste aktivering.

Resultatet

Figuren nedenfor viser, at toe raises, som er den bevægelse hvor man løfter tæerne så højt op som muligt, aktiverede lægmusklen dårligst. Det er dog ikke overraskende, da det er musklerne på forsiden af underbenet, som står for denne bevægelse. Klassiske calf raises var den øvelse som aktiverede lægmusklen næstbedst.

hopbedrecalf

Det overraskende var, at den øvelse som aktiverede lægmusklen bedst, var at hoppe. Der er tale om den øvelse som trænere kalder ”single leg calf hop”. Den kan ses illustreret i nedenstående video:

https://www.youtube.com/watch?v=L3v9Z6xPZXE

Konklusion

Det kan godt være det virker lidt alternativt, at træne sin lægmuskel på denne måde, og det kan være svært at udføre øvelsen med progressiv belastning. Men hvis man ikke rigtigt får noget ud af calf raises, så var denne øvelse måske en mulighed. Problemet med den progressive belastning kan måske løses ved at holde en håndvægt i hver hånd. Eller med vægtveste.

Kilde:

Sports Health. 2011 Nov;3(6):543-6.
Electromyographic analysis of the triceps surae muscle complex during achilles tendon rehabilitation program exercises.
Mullaney M, Tyler TF, McHugh M, Orishimo K, Kremenic I, Caggiano J, Ramsey A.