tygkødet

Tyg kødet bedre og optag flere aminosyrer

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hvis man vil have mere ud af det protein man indtager når man spiser kød, så skal man tygge kødet bedre. Det er konklusionen på en undersøgelse lavet af ”the French Ministry of Agriculture”, som for nylig blev publiceret i ”the American Journal of Clinical Nutrition”.

Forskere deler typisk protein ind i 2 grupper. Hurtige og langsomme proteiner. Hurtige proteiner giver anledning til en hurtig stigning i mængden af aminosyrer i blodet. Whey proteinpulver er et godt eksempel på en hurtig proteinkilde. Det fordøjes let og optages hurtigt. Langsomme proteiner, er proteiner som tager længere tid om at blive fordøjet, og som giver anledning til en langsommere stigning i mængden af aminosyrer i blodet. Til gengæld sker det over en længere tidsperiode.

Det er bedst at indtage hurtige proteiner cirka en time før man træner, så musklerne er bedre beskyttet imod katabolisme, og så der er en god koncentration af aminosyrer i blodet, så musklerne har aminosyrer tilgængelige i forhold til vækst.

Langsomme proteiner er gode når der er længere tid imellem måltiderne. Det sidste måltid på dagen bør eksempelvis indeholde langsomme proteiner.

Ældre er ikke så gode til at optage protein som yngre mennesker. Det er som om protein metabolismen bliver sløvere med alderen. Der er dog undersøgelser som viser, at protein metabolismen hos ældre har gavn af måltider som indeholder store mængder protein. Det kaldes ”Protein Pulse Feeding”. Og her er hurtige proteiner bedre end langsomme.

Hurtige proteiner er whey og soja protein. Langsomme proteiner er kasein og æggehvide. Men hvad med kød? Det var blandt andet det som forskerne ville undersøge. Så de gav 20 forsøgspersoner i 60 års alderen 120 gram kød, og målte mængden af aminosyrer i forsøgspersonernes blod.

tygkødet1

Grafen ovenfor viser mængden af essentielle aminosyrer i forsøgspersonernes blod. Kurven med de gennemsigtige cirkler repræsenterer de ældre forsøgspersoner som stadigvæk havde deres tænder, og som kunne tygge kødet grundigt. Kurven med de sorte cirkler repræsenterer de forsøgspersoner som havde gebis eller andre tandproblemer, som gjorde at de ikke kunne tygge kødet ligeså grundigt.

Kød er faktisk en relativ hurtig proteintype, hvis det tygges godt, kunne forskerne konkludere. Hvis man ikke tygger kødet godt, så bliver det en langsom proteintype.

Da forskerne målte mængden af aminosyrer som forsøgspersonerne optog fra kødet, opdagede de en anden ting. De forsøgspersoner som havde problemer med at tygge kødet optog færre aminosyrer fra kødet.

Grafen nedenfor viser de resultater som forskerne fandt frem til, når de kiggede på hvor meget leucin forsøgspersonerne optog efter indtagelse af kød.

tygkødet2

Mængden af leucin i blodet i hele perioden efter indtagelsen af kød var lavere hos de forsøgspersoner som havde problemer med at tygge kødet. 63 % vs. 82 % optagelse af leucin, skriver forskerne.

De franske forskere konkluderer, at evnen til at tygge spiller en væsentlig rolle i forhold til hvor meget protein man optager, og som et resultat heraf, hvor meget muskelmasse man er i stand til at bevare, når man kommer op i årene. Meget tyder på, at faldet i muskelmasse ikke kun er aldersbestemt, men at det også afhænger af hvor god man er til at tygge maden. Så hvis du vil have mere ud af dit kød, så husk at tygge det ordentligt.

Kilde:

Am J Clin Nutr. 2007 May;85(5):1286-92.
Postprandial whole-body protein metabolism after a meat meal is influenced by chewing efficiency in elderly subjects.
Rémond D, Machebeuf M, Yven C, Buffiére C, Mioche L, Mosoni L, Patureau Mirand P