bettergrip00

Bedre greb med koffein

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

I denne udgave af ’Nyt fra Forskerne’, ser vi nærmere på en undersøgelse som viser, at koffein kan øge udholdenheden af ens greb. De fleste som har eksperimenteret med højere reps i rygøvelser og curls, kender godt fornemmelsen, når ens underarme brænder, og grebet svigter. Og her tyder det på, at koffein har en gavnlig effekt. 

Koffein øger produktion af beta-endorfin

I en undersøgelse fra Yale University fra 2000(1) opdagede man, at koffein har en positiv effekt på produktion af beta-endorfin. En gruppe unge mænd i god form, skulle indtage 6 mg koffein pr. kg legemsvægt, 1½ time før de skulle cykle 2 timer ved 65 % af deres VO2 max. Man kunne efterfølgende registrere en kraftig stigning i beta-endorfin niveauet.

 

alt 

Ved større koncentrationer af beta-endorfin vil have en smertestillende effekt. Man må antage, at det har en positiv effekt i forbindelse med styrketræning, hvor man laver mange gentagelser i mindre øvelser, og hvor man typisk oplever et kraftigt ”burn”. 

Koffein øger udholdenheden i forbindelse med en grebstest

Lad os gå videre til den undersøgelse som det handler om. Med udgangspunkt i den overnævnte undersøgelse, så er det naturligt at antage, at man vil klare sig bedre rent udholdenhedsmæssigt i en grebstest. Og det er netop det man forsøgte at finde ud af i en undersøgelse fra University of Louisiana fra maj 2011. 

5 mænd og 5 kvinder fik udleveret koffeinholdigt tyggegummi, som indeholdte 100 mg koffein, og som hurtigt skulle kunne optages ved at tygge på det. Forskerne brugte et amerikansk mærke, som hedder ”Stay Alert”.

Forsøgspersonerne skulle stå oprejst, og holde en vægt ned langs siden, indtil grebet svigtede. Forsøget blev gentaget 2 gange, på forskellige dage. Den ene gang skulle forsøgspersonerne tygge koffeinholdigt tyggegummi, og den anden gang fik de et placebo tyggegummi. Figuren nedenfor beskriver den smerte forsøgspersonerne oplevede. 

alt 

Når forsøgspersonerne ikke havde tygget koffeinholdigt tyggegummi, så kunne de i snit holde vægten i 100 sekunder, sammenlignet med 105 sekunder, når de havde tygget koffeinholdigt tyggegummi.

Umiddelbart er det ikke en voldsomt signifikant forskel. Specielt ikke når man tager det relativt lave antal testpersoner i betragtning. Ikke desto mindre tyder det på, at koffein har en positiv effekt på smerteoplevelsen i forbindelse med fysisk aktivitet hvor udholdenheden af ens greb testes.

Relaterede artikler 

Stærkere i bænkpres med koffein – læs den her

Bivirkninger ved koffein – læs den her

Kilde:

(1) J Clin Endocrinol Metab. 2000 Jun;85(6):2170-5. Effects of caffeine on muscle glycogen utilization and the neuroendocrine axis during exercise. Laurent D, Schneider KE, Prusaczyk WK, Franklin C, Vogel SM, Krssak M, Petersen KF, Goforth HW, Shulman GI. Source: Department of Internal Medicine and the Howard Hughes Medical Institute, Yale University School of Medicine, New Haven, Connecticut 06510, USA.

(2) J Strength Cond Res. 2011 May;25(5):1225-8. The effects of low-dose caffeine on perceived pain during a grip to exhaustion task. Bellar D, Kamimori GH, Glickman EL. Source: Department of Kinesiology, University of Louisiana-Lafayette, Lafeyette, Louisiana, USA.