aldringshastighed04

Moderat aktivitet sænker aldringshastigheden

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Der findes rigtigt mange undersøgelser som viser, at man forlænger sit liv, når man har et højt aktivitetsniveau, som inkluderer hård træning. Men ifølge en nyere undersøgelse fra Finland, så er hårde aktiviteter, som løb og cykling ligesom slemt, som det at være en sofakartoffel, når vi snakker om den hastighed hvorved vores celler ældes. 

Hvis man gerne vil opnå at blive gammel, så er der en række forhindringer man skal forbi. Den første er typisk kardiovaskulære sygdomme. En gang kostede kardiovaskulære sygdomme mange i alderen 40-60 livet. Men det er heldigvis et problem som er blevet minimeret meget pga. blodtrykssænkende medicin, blodfortyndende medicin og kolesterolsænkende medicin 

Herefter er det kræft man skal forsøge at undgå. Langt de fleste kræftsygdomme diagnosticeres i alderen 60-80. Og til trods for at man i dag helbreder langt flere for kræft, end førhen, så er det stadigvæk en betragteligt forhindring i forhold til det at blive gammel. 

Undgår man de 2 første forhindringer, så skal man kæmpe med almindeligt slidtage. Vores væv bliver forringet med alderen. Knoglerne bliver skøre, og musklerne bliver svagere. Cellernes aldring kan måles ved at kigge på telomerene i vores DNA. Telomerene findes i enden af et kromosom. Jo længere telomerene er, jo hyppigere kan vores celler fortsætte med at dele sig.

Undersøgelsen

Forskere ved University of Helsinki har publiceret en undersøgelse, hvor man har fulgt 287 mænd fra 1974 og frem til 2003. Gennemsnitsalderen for forsøgspersonerne i 1974, da forsøget startede, var 47 år. Forskerne delte forsøgspersonerne ind i 3 grupper. En gruppe som ikke var aktive, en gruppe som var moderat aktive, og en gruppe som var meget aktive. Mændene ændrede ikke deres aktivitetsniveau i takt med at de blev ældre.

De mænd som var moderat aktive gik ture, cyklede stille og rolige ture, lavede havearbejde, gik til bowling og fiskede. De mænd som var meget aktive dyrkede løbetræning og cykeltræning. Der nævnes ikke noget om styrketræning og fitness.

I 2003 fik forsøgspersonerne foretaget en række tests. Man tog blodprøver, hvor man ekstraherede immunceller, og målte herefter længden af telomerene. De opdagede, at de mænd som var moderat aktive, havde længere telomere end mændene i de 2 andre grupper. Så meget tyder på, at moderate aktivitets som gåture og havearbejde, sænker aldringshastigheden, mens mere intense aktiviteter som løb og cykling ikke gør det. 

alt

 

alt 

Den Finske undersøgelse er på ingen måde unik. I en undersøgelse fra 2008, fra University of Maryland (hvorfra figuren nedenfor stammer), fandt en gruppe forskere ud af, at der er en sammenhæng mellem den mængde kalorie en gruppe 50-70 årige mænd og kvinder forbrænder, og deres telomere længde.

alt 

Effekten som forskerne fandt frem til var ret lille, men meget tyder på, at hård træning har en negativ effekt på telomere længden. Betyder det så, at man ikke skal dyrke sport, hvis man vil være gammel?

Nej, det betyder det ikke. Forskning viser tydeligt, at hård træning beskytter vores genetiske materiale. I nogle studier kan man konkludere, at træning er mere effektivt end kalorie restriktion. Dette forklarer hvorfor træning har en beskyttende effekt i forhold til kræft.

Hård træning reducerer også risikoen for hjerteanfald. Så selvom hård sport ikke sænker aldringshastigheden, så vil det have en positiv effekt i forhold til det at komme forbi forhindringerne som har med kræft og hjertekarsygdomme at gøre.

I øvrigt er der højest sandsynligt mange ting man kan gøre for at sænke aldringshastigheden. En aktiv livsstil, som indeholder hård træning, vil højest sandsynligt have en positiv effekt på telomere længden, hvis man kombinere den med sund kost, som indeholder mange beskyttende stoffer, samt undgår stress. 

Kilde:

Physical activity in midlife and telomere length measured in old age

  • a Oulu City Hospital, Box 77, 90015 City of Oulu, Finland
  • b Minerva Institute for Medical Research and University of Helsinki, Box 20, 00014 Helsinki, Finland
  • c Institute of Health Sciences/Geriatrics, University of Oulu and University Hospital, Unit of General Practice, Box 5000, 90014 University of Oulu, Finland
  • d Clinics of General Internal Medicine and Geriatrics, Helsinki University Hospital, Box 340, 00290 Helsinki, Finland
  • e Unit of General Practice, Helsinki University Hospital, and Department of General Practice, Helsinki University, Box 20, 00014 Helsinki, Finland
  • Received 15 November 2011. Revised 27 January 2012. Accepted 7 February 2012. Available online 22 February 2012. Section