shint04

Effektiv slankekur med intermittent fasting

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hvis du vil på slankekur for at komme af med det overflødige fedt, men ikke ønsker at spise mindre, eller træne mere, så søger du efter det umulige ifølge traditionelle ernæringsprincipper. Men forskere på Salk Institute for Biological Studies har vist at det muligvis godt kan lade sig gøre. Man kan rent faktisk godt tabe sig selvom man spiser det samme, hvis man indtager den daglige fødevaremængde indenfor et kortere tidsinterval. 

Det er dog ikke et nyt fænomen. Både Martin Berkhan, opfinderen af LeanGains metoden, og Ori Hofmekler, opfinderen af ”Warrior Diet”, har eksperimenteret med dette i årevis, og med imponerende succes. Det kaldes ”Intermittent Fasting”. I stedet for at spise sine daglige måltider indenfor et 16 timer vindue, så gør man det indenfor et 8 timers vindue, eller sågar mindre.

Ideen bag IF er at mennesket evolutionært set er programmeret til at lede efter mad hele dagen, og så indtage en stor mængde mad sidst på dagen. Som et resultat af den moderne fødevareindustri, så spiser vi ikke længere sådan. Vi spiser praktisk talt hele dagen. 

Mennesket er faktisk ekstremt god til at forbrænde lagret fedt, men hvis vi vil udnytte denne evne, så skal vi faste i længere tid end de traditionelle 8 timer, hvor vi ligger i sengen. Det er derfor IF bidrager til en minimering af fedtprocenten, og ofte fører til mere energi, både fysisk og mentalt.

Undersøgelsen

Forskerne testede denne teori på mus. Musene fik enten standard foder (N) eller kalorierigt foder, som indeholdte ekstra fedt (F). Musene i halvdelen af begge grupper fik lov til at spise når de havde lyst, mens musene i de andre 2 grupper kun fik lov til at spise indenfor et 8 timers vindue.

Efter 4 måneder havde FA musene taget en del vægt på. De mus som havde spist den samme mængde foder, men som havde fastet i 16 timer var betragteligt slankere. Og dette til trods for at begge grupper havde spist den samme mængde kalorier. Forskerne registrerede en lignende, men mindre udtalt effekt, hos de mus som havde spist en normal kost. T-grupperne forbrændte flere kalorier. Så man kan konkludere, at hvis man spiser sine kalorier indenfor et mindre tidsmæssigt vindue, så taber man sig mere end hvis man spreder det ud over dagen.

 

 alt

alt

Forskerne opdagede, at IF diæter reducerer produktionen af inflammatoriske faktorer i fedtvævet, og øger insulinfølsomheden. Som et resultat heraf optager organerne og musklerne flere næringsstoffer fra blodstrømmen efter et måltid.

 alt

Kilde:

Cell Metab. 2012 Jun 6;15(6):848-60. Epub 2012 May 17.

Time-Restricted Feeding without Reducing Caloric Intake Prevents Metabolic Diseases in Mice Fed a High-Fat Diet.

Hatori M, Vollmers C, Zarrinpar A, Ditacchio L, Bushong EA, Gill S, Leblanc M, Chaix A, Joens M, Fitzpatrick JA, Ellisman MH, Panda S.

Source

Salk Institute for Biological Studies, La Jolla, CA 92037, USA.