rosiner07

Rosiner eller energikosttilskud?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Løbere og andre sportsfolk som ønsker et energi boost under træningen, får ligeså meget ud af en lille pakke rosiner, som de får ud af dyre energikosttilskud. Det er hvad idrætsforskerne fra University of California har fundet ud af i en nyere undersøgelse.

I 2007 fandt forskere ved San Diego University ud af at rosiner har en ligeså positiv effekt på cykelrytteres præstation, som moderne gel energi produkter. Det var overraskende nyheder, da rosiner har et lavere glykæmisk indeks end de forskellige gel-produkter. Meget tyder på, at hurtige kulhydrater, som går hurtigt i blodbanerne og øger produktionen af insulin, ikke er så gode for udholdenhedsatleter, som producenterne af energikosttilskud vil have os til at tro. 

Undersøgelsen

Idrætsforskere ved University of California gentog forsøget fra 2007, men denne gang med løbere i stedet for cykelryttere, og med Clif Shot Bloks i stedet for sportsgel. 

Forskerne satte 11 erfarne løbere til at løbe 3 x 80 minutter på et løbebånd, ved 75 % af deres maksimale iltoptagelse. Straks herefter skulle forsøgspersonerne løbe 5 km så hurtigt som muligt.

Ved forsøgets start, og hvert 20 minut, fik forsøgspersonerne enten lidt vand, 3 Clif Shot Bloks, eller 30 gram rosiner. Clif Shot Blok portionerne og rosin portionerne indeholdte begge dele 100 kcal og 24 gram kulhydrater. Halvdelen af kulhydraterne i rosinerne bestod af glukose, og den anden halvdel fruktose. Clif Shot Bloks består af maltotriose, maltose, glukose og fruktose.

Rosinerne gav løberne de hurtigste tider på 5 km løbet, men forskellen på tiderne, når man sammenlignede rosiner vs. Clif Shot Bloks var dog ikke statistisk signifikant. Det interessante er dog, at både rosinerne og Clif Shot Bloks gav en bedre præstation og en marginalt højere hjertefrekvens [HR].

 

 alt

alt

alt 

Ifølge forskerne, så forbrænder man mere fedt, og færre kulhydrater, når man har spist rosiner, sammenlignet med Clif Shot Bloks.

Under 80 minutters løbet, steg koncentrationen af kreatin kinase i blodet en smule mere hos dem som spiste rosiner, hvilket indikerer muskelnedbrydning. Forskerne har ikke umiddelbart nogen forklaring på dette. Forsøgspersonerne kunne dog ikke selv mærke nogen forskel. De rapporterede at deres muskelsmerter var mindst ligeså store med Clif Shot Bloks, som med rosiner.

alt

 

alt 

Indtagelse af en ganske almindelig fødevarekilde, som rosiner, havde nøjagtigt den samme effekt som et dyrt energikosttilskud, som Clif Shot Bloks. Både rosiner og Clif Shot Bloks øgede præstationsevnen, når man sammenligner med dem som kun indtog vand.

Kilde:

J Int Soc Sports Nutr. 2012 Jun 15;9(1):27. [Epub ahead of print]

Natural versus Commercial Carbohydrate Supplementation and Endurance Running Performance.

Too BW, Cicai S, Hockett KR, Applegate E, Davis BA, Casazza GA.