elderlytra02

Ældre har brug for mere protein efter træning

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Ligesom unge mennesker, så kan ældre mennesker i 70’erne øge deres muskelmasse, hvis de træner med vægte. Og opbygningen af muskelmasse sker hurtigere, hvis man supplerer med en portion whey proteinpulver inden eller efter træningen. Men ifølge en nyere undersøgelse fra McMaster University i Canada(1), så har vægttræningsudøvere i 70’erne brug for mere whey protein end yngre mennesker.

I dag er det almen viden, at man hurtigere øger muskelmassen, hvis man spiser en proteinrig kost. Og man ved også nogenlunde hvor meget man optimalt set skal indtage efter træning, for at høste den fulde effekt. Canadiske forskere lavede for 4 år siden en undersøgelse(2), hvor man undersøgte forholdet mellem indtagelse af whey protein og muskelvækst, hos en gruppe forsøgspersoner i 20’erne. Man opdagede at 20 gram whey protein øgede den muskelmasse forsøgspersonerne opbyggede, men at mere end 20 gram ikke havde yderligere effekt. 

Vi ved, at når en person rammer 40 års alderen, så bliver det sværere at opbygge muskelmasse. Også selvom man indtager proteinpulver. Betyder det så, at en portion whey protein virker endnu dårligere hos folk i 70 års alderen? Det var det spørgsmål de Canadiske forskere ønskede at finde svaret på.

Undersøgelsen

Forskerne delte 36 forsøgspersoner i 70’erne ind i 4 grupper [W0, W10, W20 og W40]. Forsøgspersonerne skulle herefter lave leg extensions med 1 ben i et laboratorium. De lavede 10 reps med en vægt som betød de ramte failure på de 10 reps.

Efter leg extension sættet skulle forsøgspersonerne i W0, W10, W20 og W40 drikke henholdsvis 0, 10, 20 eller 40 gram whey proteinpulver.

I de efterfølgende timer registrerede forskerne proteinsyntesen i mændenes ben. Som man kan se på graden nedenfor, så øgede whey protein aktiviteten i det ben som ikke blev trænet, og en del mere i det ben som blev trænet. Det interessante var, at de bedste resultater blev opnået med 40 gram whey protein. Så meget tyder på, at ældre har brug for større mængder protein end yngre mennesker, hvis man udelukkende tager udgangspunkt i de 2 Canadiske undersøgelser.

alt 

Forskerne kunne dermed konkludere, at kombinationen af et whey proteinpulver tilskud, og styrketræning, giver optimale forhold for opbygning af muskelmasse hos ældre mennesker. Både whey protein og styrketræning har en positiv effekt i sig selv, men kombinationen giver overlegne resultater. Når man sammenligner træning uden et proteinpulver tilskud, så er resultaterne ved 10, 20 og 40 gram whey proteinpulver, henholdsvis 13, 44 og 91 procent bedre. Så forskellen på styrketræning uden et proteinpulver tilskud, og træning hvor man efterfølgende indtager 40 gram whey proteinpulver, er ekstremt stor.

Kilder: 

(1)Br J Nutr. 2012 Feb 7:1-9. [Epub ahead of print]

Resistance exercise enhances myofibrillar protein synthesis with graded intakes of whey protein in older men.
Yang Y, Breen L, Burd NA, Hector AJ, Churchward-Venne TA, Josse AR, Tarnopolsky MA, Phillips SM.
Exercise Metabolism Research Group, Department of Kinesiology, McMaster University, 1280 Main Street West, Hamilton, ON, Canada L8S 4K1.

 

(2)Am J Clin Nutr. 2009 Jan;89(1):161-8. Epub 2008 Dec 3.

Ingested protein dose response of muscle and albumin protein synthesis after resistance exercise in young men.
Moore DR, Robinson MJ, Fry JL, Tang JE, Glover EI, Wilkinson SB, Prior T, Tarnopolsky MA, Phillips SM.
Exercise Metabolism Research Group, Department of Kinesiology, McMaster University, Hamilton, Canada.