buismus5

Et nyt muskelopbyggende kosttilskud?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af Jens Lund

Stoffet, med det engelske navn phosphatidic acid (PA), er et fedtstof, der indeholder phosphor (på fagsprog kaldes det et phospholipid). Stoffet findes i cellernes membraner. En forskergruppe har foreslået, at PA muligvis spiller en afgørende rolle i en biokemisk signalvej der bl.a. regulerer proteinsyntesen.

Derfor spekuleres der i, om PA måske kan øge styrken og muskelmassen, og hvis dette virkeligt er tilfældet, vil det ikke kunne være til gavn for idrætsudøvere og bodybuildere, men også for de mange ældre mennesker, som gradvist mister styrke og muskelmasse i takt med, at alderen stiger.

Hidtil har man ikke undersøgt, om PA har anabole effekter på mennesker, og forsøget, som vi nu ser nærmere på, er altså det første af sin slags.

Forsøgets udførelse

Forsøget, der var randomiseret, dobbelt-blindt og placebokontrolleret, havde til formål, at undersøge effekten af PA på styrken, muskeltykkelsen samt opbygningen af fedtfri masse under en 8 ugers træningsperiode. Forsøgspersonerne var unge mænd, der alle havde minimum ét års erfaring med styrketræning (herunder erfaring med bænkpres og squat). Deltagerne blev undervejs bedt om, ikke at indtage anabole stoffer eller præstationsfremmende kosttilskud eller lægemidler, og dette blev kontrolleret gennem spørgeskemaer.

Deltagerne blev delt i 2 grupper. Den ene gruppe skulle dagligt indtage 750 mg PA, mens den anden gruppe dagligt skulle indtage 750 mg rismel som placebo. For at kontrollere deltagernes proteinindtag lige efter træningen skulle de alle, senest 30 minutter efter hvert træningspas, indtage en proteindrik indeholdende 36 gram aminosyrer. Alle deltagere fulgte det samme 4 dages splitprogram i 8 uger, kontrollen med træningen foregik gennem en træningslog, som deltagerne skulle udfylde ved hver træning.

alt

Deltagernes træningsprogram.

Før og efter de 8 ugers træning + tilskud fik deltagerne målt deres kropskomposition, muskeltykkelse i lårmusklen vastus lateralis samt deres styrke i hhv. squat og bænkpres. Kosten blev kontrolleret vha. 3-dages kostregistrering i ugen op til den første træningsuge, og undervejs i forsøget blev deltagerne bedt om, at følge deres normale spisevaner.

Forsøgets resultater

Beregningerne af deltagernes kostregistreringer viste, at de to grupper spiste ens både mht. energiindtag samt fordeling makronæringsstoffer, og tilskud med PA havde ikke nogen bivirkninger. Forsøgets resultater ses i nedenstående tabel. Det ses tydeligt, at træningen medførte en styrkestigning i både squat og bænkpres samt en forøgelse af tykkelsen af vastus lateralis. Effekten af PA er dog mindre tydelig. Gruppen som fik PA oplevede en lidt større stigning i den fedtfri kropsmasse (2,6 % vs. 0,1 % stigning i hhv. PA- og placebogruppen), samt en lidt større stigning i squatstyrken (12,7 % vs. 9,3 % stigning i hhv. PA- og placebogruppen).

altalt

Figur 2. Gruppernes fremgang i squatstyrke.

alt

Figur 3. Gruppernes fremgang i fedtfri kropsmasse.

Studiet indikerer altså, at der muligvis kan være en muskelopbyggende og styrkefremmende effekt af tilskud med PA. Men da dette er det første og hidtil eneste forsøg på mennesker, mangler der stadig meget forskning, før vi med sikkerhed kan kalde PA for et effektivt anabolt kosttilskud.

Vil du gerne læse den originale artikel selv, så kan den let findes, hvis du googler titlen.

Kilde:

Hoffmann et al: Efficacy of phosphatidic acid ingestion on lean body mass, muscle thickness and strength gains in resistance-trained men, J Int Soc Sports Nutr, 9(1):47, 2012.