redwine04

Rødvin booster testosteron niveauet

En gruppe forskere fra Kingston University i England har opdaget, at fenolerne i rødvin hæmmer det enzym som fjerner testosteron fra kroppen. Stoffet Quercetin er særligt potent, og kan måske vise sig at være en effektiv testosteron-booster.

Det enzym som de engelske forskere har kigget på kaldes UGT2B17. Det er et steroid glukuroniderings enzym, hvilket betyder, at det sætter molekyler på testosteron, som gør det muligt for kroppen at udskille testosteron igennem urinen. UGT2B17 hæmmere er af stor interesse for folk der tager anabolske steroider, netop fordi man tester for testosteron via urinprøver. Man ved allerede, at ibuprofen, diclofenac og EGCG virker hæmmende på UGT2B17.

Men også naturlige atleter kan have en interesse i UGT2B17 hæmmere, da en midlertidig stigning i testosteron niveauet kan have en positiv effekt på restitutionen, og dermed også muskelopbygningen.

De engelske forskere har opdaget, at rødvin muligvis har en hæmmende effekt på UGT2B17. Det er hvad en række reagensglasforsøg har vist.

Efter forskerne havde udledt, at effekten ikke skyldtes alkoholen, brugte de en ”high performance liquid chromatography” for at finde ud af hvilke stoffer i rødvin, der muligvis kunne have en hæmmende effekt på UGT2B17. De fandt 5 kandidater. I kromatogrammet ovenfor står 1 for gallusgarvesyre, 2 står for chlorogensyre, 3 står for kaffesyre, 4 står for p-coumarinsyre og 5 står for quercetin.

Da forskerne lavede in-vitro tests, for at finde ud af hvor effektive de forskellige substanser var i forhold til en hæmning af UGT2B17, opdagede de, at quercetin var en specielt god hæmmer af UGT2B17. Forskerne antager, at quercetin tager testosterons plads i UGT2B17.

Man mangler dog stadigvæk at påvise, at der sker en direkte hæmning af steroid glukuroniderings enzymerne, og derved en ændring af serum testosteron værdierne, samt mængden af testosteron som udskilles via urinen.

Nutr J. 2012 Sep 7;11(1):67. [Epub ahead of print]

Red wine and components flavonoids inhibit UGT2B17 in vitro.

Jenkinson C, Petroczi A, Naughton DP.