besv02

Beta-alanin og svømning

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Effekten af beta-alanin har været undersøgt på bl.a. cykling, styrketræning, løb, boksning og roning, og nu har man i et nyt studie også studeret effekten hos autralske elitesvømmere. Studiet vi her skal se nærmere på, er desuden det første, hvori man har testet den præstationsfremmende effekt af beta-alanin på eliteudøvere uden for laboratoriet – dvs. under deres ”rigtige” træning og til deres store mesterskaber.

I forsøget deltog 23 mandlige og 18 kvindelige elitesvømmere. De fik i 10 uger enten beta-alanin eller placebo, og før, under og efter tilskudsperioden målte forskerne deltagernes præstationsevne under både træning og konkurrence.

I de første 4 uger var dagsdosis af tilskuddet på 4,8 gram, mens dosis i resten af forsøget var 3,2 gram.

Svømmepræstationen under konkurrence blev først målt ved de australske mesterskaber og igen, efter 10 ugers tilskud, ved et stort internationalt stævne. Desværre fandt forskerne ingen præstationsfremmende effekt af beta-alanin under konkurrence.

Præstationsevnen under træning blev testet ved at svømmere gennemførte et hårdt, maksimalt intervaltræningsprogram før tilskudsperdioden, efter 4 ugers tilskud og igen da alle 10 ugers tilskud var gennemført.

Som det ses i figuren, så resulterede 4 ugers tilskud med beta-alanin i en lavere sættid. Denne forbedrede præstationsevne forsvandt dog efter 10 ugers tilskud, hvor placebogruppen og gruppen der fik beta-alanin præsterede ens.

Kilde

Chung et al.: Effect of 10 week Beta-Alanine Supplementation on Competition and Training Performance in Elite Swimmers, Nutrients 2012, 4, 1441-1453.