blomm03

Blomkål og broccoli giver større muskler

Bodybuildere, styrkeløftere og andre styrketræningsatleter kan måske opbygge mere muskelmasse hvis de spiser en portion grøntsager fra kålfamilien hver dag. Grøntager som blomkål, broccoli og spirer indeholder stoffet sulforaphane, og molekylærforskere fra University of Bonn i Tyskland har opdaget at dette stof hæmmer myostatin – myostatin er et protein i vores krop, der hæmmer muskelvækst. Derfor kan det tænkes at et øget indtag af sulforaphane kan have en anabolsk effekt. Dette har man undersøgt i et nyligt studie, der er publiceret i ”Epigenetics”.

Sulforaphane har længe været kendt af styrkeatleter. Det har før været i søgelyset for dets anabolske effekt, og man har tidligere fundet ud af at stoffet øger chancerne for overlevelse hos stamceller der udvikler sig til muskelceller.

De tyske forskere undersøgte såkaldte satellitceller fra muskelceller fra grise, da grise på mange måder minder om mennesker, rent fysiologisk. Satellitceller er celler der findes inde i muskelceller, og som kan udvikle sig til muskelceller hvis de bliver påført det rigtige stimuli.

Forskerne udsatte satellitcellerne for sulforaphane (SFN) i reagensglas, med koncentrationer på henholdsvis 5, 10 og 15 micromol. De fandt ud af at jo lavere koncentrationer af SFN de udsatte cellerne for, desto bedre udviklede satellitcellerne sig til muskelceller, blandt andet ved at de producerede færre nedbrydende proteiner kaldet caspase-3 og -9.

SFN reducerede ligeledes produktionen af myostatin (MSTN på diagrammet), der som tidligere nævnt altså har til opgave at hæmme muskelvækst. Forskerne undersøgte om hæmningen af myostatin skete via øget dannelse af proteinet follistatin (FST), men dette var ikke tilfældet.

Forskerne fortæller at de har store forventninger til fremtidige muligheder for brugen af sulforaphane på mennesker efter studier på celleniveau har vist sig lovende.

De bedste naturlige kilder til sulforaphane er frisk broccoli og bønnespirer. Broccoli på dåse og andre færdigpakkede udgaver indeholder ikke samme mængder. Hvis man skal være helt korrekt, så inderholder kålgrøntsager ikke decideret sulforaphane, men forstadiet til det, nemlig glucoraphanin. Når disse grøntsager bliver snittet, tygget og fordøjet vil glucoraphanin blive omdannet til sulforaphane.

Reference:

Fan, H. et al.: Sulforaphane causes a major epigenetic repression of myostatin in porcine satellite cells. Epigenetics. 2012 Dec 1;7(12):1379-90. doi: 10.4161/epi.22609. Epub 2012 Oct 23.