lcmass04

Low carb diæter = tab af muskelmasse?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Gymnaster som ønsker at tabe sig kan uden problemer gøre det via en low-carb diæt, uden at det resulterer i tab af styrke eller eksplosivitet. Dette har forskere fra Padua Universitet i Italien fundet ud af. Ifølge forskerne tabte gymnasterne halvandet kg kropsfedt, og tog endda en smule lean body mass på, efter en måneds low carb diæt.

I forsøget undersøgte man ni mandlige elitegymnaster, der alle sammen trænede 30 timer om ugen.

Atleterne skulle spise to forskellige diæter i 30 dage ad gangen, med en tre måneders periode imellem. I den ene periode skulle atleterne spise deres normale kost indeholdende 2270 kalorier fordelt på 15% protein, 45% kulhydrat og 40% fedt.

I den anden periode blev atleterne sat på en diæt med et ekstremt lavt indhold af kulhydrat. Diæten indeholdte 1970 kalorier per dag, fordelt på 40% protein (svarende til 2,8 g per kg kropsvægt), 55% fedt og kun 5% kulhydrat. Bemærk altså at diæten ikke kun var low carb, men også en høj-protein diæt.

For at komme så langt ned i kulhydrat indtog de primært grønne grøntsager, olivenolie, fisk og kød. Alkohol, brød, pasta, ris, mælk og yoghurt var ikke tilladt, da mange mælkeprodukter indeholder en del kulhydrat i form af lactose. De benyttede ligeledes en række low carb produkter for at holde kulhydratindtaget nede. Udover dette fik de også en multivitamin dagligt.

Før og efter hver periode målte forskerne hvad gymnasterne kunne præstere i forskellige discipliner.

SJ = squat jump; CMJ =  counter movement jump; VLCKD = very low carbohydrate ketogenic diet (low carb diæten); WD = western diet (atleternes normale kost).

Man målte på om der sås en forskel fra deres ydelser ved diætens start i forhold til diætens slutning. Som det ses på skemaet var der ingen statistisk betydningsfulde (en * betyder at der var en statistisk forskel). Som tidligere nævnt faldt deres fedtprocent og kropsvægt dog betydeligt på low carb diæten. Bemærk at low carb diæten også indeholdt færre kalorier end hvad de normalt spiste, hvilket med al sandsynlighed også har medvirket til vægttabet.

I ældre studier har low carb diæter ført til dårligere resultater i fysiske tests. Ifølge forskerne bag dette studie skyldes det dog at man tidligere ikke har taget højde for at det tager kroppen ca. en uge at vænne sig til en low carb diæt og udnytte andre næringsstoffer til brug til energi.

Det bør bemærkes at den diæt atleterne var vant til kun indeholdte 40 % kulhydrat, hvilket i sig selv er relativt lavt i forhold til den almindelige såkaldte ”western diet”, der ofte kommer op på 55-60 % energi fra kulhydrat. Dette kan have betydning for studiets resultat, i at med at atleterne i forvejen var mere vant til mindre kulhydrat end baggrundsbefolkningen.

Forskerne påpeger at deres resultater især kan udnyttes af atleter i sportsgrene hvor man inddeles i vægtklasser.

Det skal påpeges at dette studie er sponsoreret af firmaet som producerer de low carb produkter som atleterne blandt andet indtog, samt at hovedforfatteren på studiet arbejder som konsulent for samme firma.

Reference:

Paoli, A. et al: Ketogenic diet does not affect strength performance in elite artistic gymnasts. J Int Soc Sports Nutr. 2012 Jul 26;9(1):34.