kiwii03

Spis to kiwier og sov bedre

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af Danni Ole Hvidtfeldt

Hvis du har problemer med at sove, og ikke vil ty til sovepiller, så har forskere fra Taipei Medical University i Taiwan måske en løsning til dig. De har nemlig fundet ud af at hvis du spiser to kiwier før du går i seng, så sover du muligvis bedre (1).

I 1985 undersøgte en gruppe forskere indholdet af transmitterstoffet serotonin i forskellige fødevarer (1). Serotonin er forstadiet til vores søvnhormon melatonin. Teorien har derfor været at hvis man regelmæssigt indtager fødevarer med højt indhold af serotonin så sover man bedre. Tabellen herunder viser indholdet af serotonin i forskellige fødevarer:

Forskerne i studiet fra 2011 rekrutterede 29 mænd og kvinder i alderen 29-55 år, som alle havde milde søvnproblemer. Hver dag i fire uger skulle de spise to kiwier en time før de gik i seng.

Tabellen herunder viser ændringerne i deltagernes søvnmønster efter de fire uger. Deltagerne faldt i gennemsnit i søvn fem minutter hurtigere end de plejede (efter at have lagt sig i sengen) og sov 40 minutter længere.

Tallene er baseret på deltagernes egen rapportering af søvnvaner, og alene det at de medvirkede i forsøget kan dog tænkes at have en positiv påvirkning på deres søvnmønster. Udover det var der ingen kontrolgruppe som ikke fik ekstra kiwi frugt, og gør også forsøget svagere.

Forskerne understreger at der kræves mere forskning i emnet førend noget kan konkluderes, men at der er et godt teoretisk grundlag for hypotesen.

Til slut bør det bemærkes at studiet var finansieret af firmaet Zespri, der er en stor producent af kiwifrugt.

(1) Effect of kiwifruit consumption on sleep quality in adults with sleep problems. Asia Pac J Clin Nutr. 2011;20(2):169-74.

Serotonin content of foods: effect on urinary excretion of 5-hydroxyindoleacetic acid. Am J Clin Nutr. 1985 Oct; 42(4): 639-43.