cvdrinkingblackshake

Bland kasein, soja og whey efter træning

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Den bedste post-workout shake er tilsyneladende ikke en letfordøjelig whey proteinshake, hvis man skal tro en nyere undersøgelse fra USA. Forskere fra universitet i Galveston, Texas, har fundet ud af, at man får bedre resultater ved at indtage en post-workout shake som indeholder både kasein, soja og whey protein. Altså en shake som indeholder både hurtig- og langsom optagelig protein.

Undersøgelsen

Forskerne satte 19 forsøgspersoner i 20’erne til at træne ben på en leg extension maskine, hvor de lavede 8 sæt af 10 reps. De første 3 sæt kørte forsøgspersonerne med 55, 60 og 65 % af deres 1RM. I de resterende 5 sæt kørte de med 70 % af deres 1RM.

Forskerne tog prøver af forsøgspersonernes lårmuskulatur lige inden forsøgets start, og igen 4 timer efter træning. De målte på FSR (fractional synthetic rate), som er et udtryk for den rate hvorved muskelfiber protein dannes.

Forskerne målte også forsøgspersonernes indhold af forskellige substanser i blodet, herunder forskellige aminosyrer, såsom BCAA og fenylalanin.

Indtagelse af whey protein resulterede i en hurtig og kraftig stigning i aminosyrer koncentrationen. Indtagelse af en blanding af kasein, soja og whey protein resulterede i en mindre kraftig stigning, men det forøgede niveau holdte sig højt meget længere.

Dette er ikke overraskende, da kasein er et langsomt fordøjeligt protein, og aminosyrer tilførslen til blodet sker noget langsommere. Whey protein er som bekendt et hurtigt protein, hvor aminosyrer tilførslen sker noget hurtigere. Soja protein fordøjes også relativt hurtigt. Dog ikke så hurtigt som whey protein.

På nedenstående figurer kan man se, at syntesen af muskelfiber protein er mere udtalt hos dem som indtog en post-workout shake med kasein, soja og whey protein.

Den amerikanske undersøgelse er dog ikke den eneste undersøgelse som når frem til denne konklusion. Der findes flere undersøgelser som viser, at en post-workout shake med både langsomme og hurtige proteiner er optimalt for muskelopbygningen.

Kilde:

J Nutr. 2013 Jan 23. [Epub ahead of print]

Protein Blend Ingestion Following Resistance Exercise Promotes Human Muscle Protein Synthesis.

Reidy PT, Walker DK, Dickinson JM, Gundermann DM, Drummond MJ, Timmerman KL, Fry CS, Borack MS, Cope MB, Mukherjea R, Jennings K, Volpi E, Rasmussen BB.

Source

Division of Rehabilitation Sciences.