bshap04

Overtræning med intervaltræning?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Elite atleter har ofte et meget travlt træningsskema, og det kan være risikabelt, at tilføje mere træning. Flere træningspas kan fører til overtræning, med et resulterende fald i testosteron niveauet, muskelnedbrydning, nedsat ydeevne, samt andre uheldige konsekvenser. Meget tyder dog på, at korte intervaltræningspas kan tilføjes uden risiko for overtræning. Det er hvad en gruppe iranske forskere fandt ud af, da de undersøgte en gruppe brydere på Tarbiat Modares universitetet i Iran. De opdagede, at bryderne kom i bedre form, og producerede mere testosteron, når de tilføjede intervaltræning til deres ugentlige træningsskema.

Undersøgelsen

Forskerne satte 8 erfarne mandlige brydere til at lave intervaltræning 2 gange om ugen i 4 uger. Træningen bestod af 6 spurter af 35 meter, med 10 sekunders pause imellem hver spurt. Et træningspas varede kun 4 minutter, inklusiv opvarmning og nedkøling.

Træningen blev både udført på ikke-træningsdage og på træningsdage. Intervaltræningen blev dog holdt separat fra deres normale træningsskema, så hvis intervaltræningen faldt på en træningsdag, så sørgede man for at udføre det på et andet tidspunkt af dagen.

Man havde samtidig en kontrolgruppe, bestående af 7 brydere, som skulle fortsætte deres træning på normal vis, uden intervaltræning. Det normale træningsskema bestod af styrketræning 2 gange om ugen, plyometrisk træning 1 gang om ugen, og brydertræning 3 gange om ugen. Fredag var en træningsfri dag.

Testosteron niveauet hos de brydere som supplerede træningen med intervaltræning steg med hele 19 procent. Mændenes frie testosteron niveau sted med 8 procent. Kortisol niveauet faldt med 13 procent.

Den maksimale iltoptagelse i intervaltræningsgruppen steg med 5 procent.

Derudover var bryderne i stand til at yde mere kraft i Wingate testen, som er en test hvor man tester den anaerobe kapacitet. På figuren nedenfor kan man se, at brydernes anaerobe og aerobe kapacitet steg, som et resultat af intervaltræningen.

Fordi intervaltræning er hurtigt overstået, er det en glimrende træningsmetode til en øgning af konditionen, hvis man allerede ligger på grænsen af overtræning, pga. et travlt træningsskema, konkluderer de iranske forskere.

Kilde:

J Strength Cond Res. 2011 Sep;25(9):2392-9. doi: 10.1519/JSC.0b013e3181fb4a33.

Physiological and performance changes from the addition of a sprint interval program to wrestling training.

Farzad B, Gharakhanlou R, Agha-Alinejad H, Curby DG, Bayati M, Bahraminejad M, Mäestu J.

Source

Department of Physical Education and Sports Sciences, School of Humanity Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.