resu03

Kreatin = hurtig restitution hos atleter

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Det er ikke kun bodybuildere, styrkeatleter og andre kraftbetonede atleter, som kan drage fordel af kreatin. Et hold forskere fra Taiwan har fundet ud af at udholdenhedsatleters muskler restituerer hurtigere, når de indtager kreatin.

Det er i øvrigt ikke første gang man hører om en undersøgelse, som viser at udholdenhedsatleter kan drage fordel af et tilskud af kreatin. Supplerer man kreatin med glycerol, så forbedres væskebalancen, hvilket kan have en gavnlig effekt for udholdenhedsatleter som skal præstere i varmt vejr. Når man kombinerer kreatin med beta-alanin, så øges udholdenheden. Kreatin forbedrer samtidig musklernes evne til at optage glukose. Det er bare nogen af de fordele som kreatin har i forhold til udholdenhedsatleter.

Undersøgelsen

I undersøgelsen deltog 12 veltrænede unge mandlige studerende. De studerende indtog 12 gram kreatin hver dag i 15 dage, og både inden og efter indtagelse gennemførte de et løbetræningspas. Løbetræningspasset bestod af 60 minutters løb ved 65-70 % af deres makspuls.

Forskerne gentog forsøget på et andet tidspunkt, men denne gang fik forsøgspersonerne kun en placebo.

Før, under og efter træningspasset undersøgte forskerne forsøgspersonernes urin og blod. Det er på baggrund af disse undersøgelser, at forskerne kunne konkludere, at kreatin tilskud holdte koncentrationen af 3-methylhistidin og urinstof nede på et lavt niveau. Begge er indikatorer for muskelnedbrydning.

Resultaterne fremgår af nedenstående grafer:

Når kroppen forbrænder protein, så stiger koncentrationen af ammonium i blodet. Kroppen neutraliserer dette via en reaktion, hvor glutamat konverteres til glutamin. Da forskerne fandt mindre glutamin hos de atleter som indtog kreatin, så tyder meget på, at kreatin tilskud hæmmer nedbrydningen af muskelmasse under udholdenhedsaktiviteter. Så kreatin tilskud hos udholdenhedsatleter, har altså den effekt, at mindre muskelmasse nedbrydes, og det vil samtidig have en gavnlig effekt i forhold til den efterfølgende restitution, da restitutionen i så fald bliver mindre ressourcekrævende.

Kilde:

Eur J Nutr. 2013 Feb 8. [Epub ahead of print]

Contribution of creatine to protein homeostasis in athletes after endurance and sprint running.

Tang FC, Chan CC, Kuo PL.

Source

Graduate Institute of Nutritional Sciences and Education, #162, Hoping E. Rd. 1st Sec, Taipei, 10600, Taiwan, ROC, t10013@ntnu.edu.tw.