knsk03

Tung styrketræning bremser knogleskørhed

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Styrketræning er ikke kun en aktivitet som styrker muskler. Det har i høj grad også en positiv effekt på knoglerne. En nyere Norsk undersøgelser viser, at kvinder som har overstået overgangsalderen, og som lider af enten knogleskørhed, eller forstadier til knogleskørhed, kan bremse knogle nedbrydelsen signifikant, vha. tung vægttræning.

Der findes rigtigt mange undersøgelser som omhandler knogleskørhed, men de fleste undersøgelser munder ofte ud i mindre opmuntrende resultater. Ernæring, kosttilskud og træning kan alt sammen bidrage til at bremse udviklingen af knogleskørhed hos kvinder som ikke længere syntetiserer estradiol, men det er umuligt at vende udviklingen. Knoglemasse som er mistet kommer aldrig tilbage.

Der findes medikamenter som kan stimulere dannelsen af ny knoglemasse. Men den knoglemasse man danner på baggrund af medikamenter er ikke så stærk som naturlig knoglemasse. Samtidig kan man kun bruge medikamenterne i et begrænset tidsrum.

Det er denne viden som gør den norske undersøgelse ekstremt interessant. Hvis de norske forskere havde været i stand til at reproducerer de samme resultater i et større studie, så havde de haft mulighed for at få publiceret undersøgelsen i The Lancet, og ville have opnået verdensomspændende mediedækning.

Undersøgelsen

I undersøgelsen deltog 8 kvinder, som for minimum 2 år siden havde overstået overgangsalderen, og som led af knogleskørhed. De skulle træne på en hack-squat maskine i 12 uger. Programmet bestod af 3 ugentlige pas, hvor kvinderne gennemførte et tungt styrketræningspas på hack-squat maskinen. De opvarmede med 2 sæt af 8-12 reps med 50 % af deres arbejdsvægt. Herefter lavede de 4 sæt x 3-5 reps med 85-90 % af deres 1RM.

Man havde en kontrolgruppe på 8 kvinder som ikke dyrkede nogen form for styrketræning.

Efter de 12 uger havde kvinderne i forsøgsgruppen næsten fordoblet deres 1RM styrke, hvilket fremgår af figuren nedenfor.

Deres RFD (rate of force development), eller ”speed strength”, var også blevet markant forbedret.

Knoglemassen [MBC] i de nederste ryghvirvler [lumbar spine] hos forsøgspersonerne steg, hvilket figuren nedenfor illustrerer. Forskerne registrerede det samme i lårbensknoglen.

Både forsøgspersonerne og personerne i kontrolgruppen fik samtidig et kosttilskud som indeholdte D-vitamin og kalk. Dosis blev ikke nævnt i studiet.

Så meget tyder på, at styrketræning er langt mere effektivt i forhold til bekæmpelse af knogleskørhed, end man tidligere har vist. De norske forskere er dog ikke sikre på at den anvendte styrketræningsprotokol er anvendelig for alle som lider af knogleskørhed. Der er immervæk tale om en ret hård og tung type af styrketræning, og det er ikke sikkert det er fornuftigt at sætte kvinder med mere udtalt knogleskørhed på en sådan type træning. Det er dog stadigvæk interessante resultater, og yderst relevant for folk der har forstadier til knogleskørhed, eller mildere former for knogleskørhed.

Kilde:

J Strength Cond Res. 2013 Jan 2. [Epub ahead of print]

Maximal strength training in postmenopausal women with osteoporosis or osteopenia.

Mosti MP, Kaehler N, Stunes AK, Hoff J, Syversen U.

Source

1Department of Cancer Research and Molecular medicine, Norwegian University of Science and Technology, Trondheim, Norway 2Department of Circulation and Medical Imaging, Norwegian University of Science and Technology, Trondheim, Norway 3Department of Physical Medicine and Rehabilitation, St Olav’s University Hospital, Trondheim, Norway 4Department of Endocrinology, St Olav’s University Hospital HF, Trondheim, Norway.