cvfishoil

Fiskeolie med højt EPA = større muskler

Hvis man er interesseret i større muskler, så er det ikke kun proteinpulver, kreatin og aminosyrer, som er relevante kosttilskud. Man har efterhånden fundet ud af, at fiskeolie kan spille en positiv rolle i forhold til muskeltilvækst. En undersøgelse fra universitetet i Aberdeen viser, at den fiskeolie som har det højeste indhold af EPA, har den mest udtalte effekt på muskeltilvæksten.

Når man supplerer sin kost med fiskeolie kapsler, eller følger en diæt som er rig på fed fisk, så har det en positiv effekt på kropskompositionen. Fedtmassen falder, og muskelmassen øges.

Forskerne fra Aberdeen i Skotland ville finde frem til den mekanisme, som gør at fiskeolie har en positiv effekt på muskeltilvæksten. De lavede et eksperiment, hvor de brugt C2C12 muskelceller fra mus, med det mål at finde svaret. Muskelcellerne blev udsat for 50 mikromol af fedtsyrerne DHA og EPA, fra fede fisk, og de anabolske processer blev stimuleret med leucin.

Da forskerne målte opbygningen og nedbrydningen af muskelcelleprotein, opdagede de at den var henholdsvis 25 % højere, og 22 procent lavere, i de muskelceller som havde været udsat for EPA. Det kan ses på nedenstående grafer:

Forskerne kiggede herefter på aktiviteten af de anabolske signalmolekyler i muskelcellerne. Figuren nedenfor viser, at EPA og DHA begge aktiverede p70s6k molekylet, men det var kun EPA som aktiverede FOXO3a. Forskerne undersøgte også signal molekylerne Akt, mTOR, 4EBP1 og rps6, men fiskeolie havde ingen effekt på disse molekyler.

Så meget tyder på, at fiskeolie produkter som har et højt indhold af EPA i forhold til DHA, har den største effekt i forhold til muskeltilvækst. Det er klart, at man er nødt til at lave undersøgelser på mennesker, før man kan drage den endelige konklusion, men mere og mere tyder på, at fiskeolie spiller en vigtig rolle i forhold til muskeltilvækst.

Biochem Biophys Res Commun. 2013 Mar 22;432(4):593-8. doi: 10.1016/j.bbrc.2013.02.041. Epub 2013 Feb 21.

The effect of eicosapentaenoic and docosahexaenoic acid on protein synthesis and breakdown in murine C2C12 myotubes.

Kamolrat T, Gray SR.

Source

Musculoskeletal Research Programme, Institute of Medical Sciences, University of Aberdeen, AB25 2ZD, UK.