cvrowing

Beta-alanin og 2000m roning

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

På det seneste er der kommet nye resultater fra to forsøg, hvori man har undersøgt effekten af beta-alanin på præstationsevnen under 2000m roning. De resultater vil vi se nærmere på.

Inde i musklerne bliver beta-alanin sat sammen med aminosyren histidin, således at der dannes dipeptidet carnosin. Carnosin har en række fysiologiske effekter, og nogle af disse kan direkte påvirke præstationsevnen i gunstig retning.  Tidligere har man set, at roere med et naturligt højt indhold af carnosin i musklerne præsterer bedre under både 2000m og 6000m roning (Baguet et al) og en masse forskning antyder, at tilskud med beta-alanin forbedrer musklernes evne til at neutralisere den mælkesyre der ophobes under hårdt arbejde. Men kan man virkeligt ro hurtigere, hvis man benytter sig af beta-alanintilskud? Ja, det ser det faktisk ud til. De videnskalige resultater er ikke fuldstændigt overbevisende, men indtil videre har 3 forsøg antydet, at beta-alanin kan medføre en forbedring af 2000m-tiden på 4 – 6 sekunder.

Forsøg 1 – Baguet et al

De første forsøg er fra 2010. Her testede forskerne på 17 belgiske eliteroere om 7 ugers tilskud med 5 gram beta-alanin dagligt påvirkede tiden det tog at ro 2000m.

Deltagerne der fik beta-alanin havde efter de 7 ugers tilskud forbedret deres 2000m-tid med 2,7 sekunder, mens deltagerne i placebogruppen var blevet 1,8 sekund langsommere. Forskellen var tæt på at være signifikant (P = 0.07).

Forsøg 2 – Ducker et al

I dette ret nye forsøg fik de 16 forsøgspersoner i 28 dage enten 6 – 7 gram beta-alanin eller placebo alt afhængig af den gruppe de tilfældigt var blevet placeret i. De 4 ugers tilskud resulterede i, at deltagerne i beta-alaningruppen barberede 2,9 sekunder af deres 2000m-tid i forhold til deres første test inden tilskudsperioden blev påbegyndt. Deltagerne i placebogruppen var efter de 4 ugers tilskud blevet 1,2 sekund langsommere (P = 0.055).

Forsøg 3 – Hobson et al

I dette helt nye forsøg så man igen en positiv effekt af beta-alanin. 20 veltrænede, unge, mandlige konkurrenceroere blev delt i en placebo- og en beta-alaningruppe som dagligt indtog 6,4 gram beta-alanin i 4 uger. Ligesom i de to tidligere forsøg fik deltagerne, før og efter tilskudsperioden, målt hvor hurtigt de kunne ro 2000m. Efter de 4 ugers tilskud roede beta-alaningruppen 2,1 sekund hurtigere end i testen inden tilskudsperioden, mens placebogruppen roede 4,5 sekund langsommere. Der var dog store individuelle forskelle. Således oplevede 2 personer i placebogruppen en forbedring efter de 4 uger, mens 8 opnåede en forringelse. I beta-alaningruppen var det 6 personer, der præsterede bedre efter de 4 uger, mens 4 personer præsterede dårligere.

Indholdet af carnosin i musklerne nåede sandsynligvis ikke maksimum efter de 4 uger, hvorfor det er muligt, at tilskud med beta-alanin i en længere periode kunne have medført bedre resultater.

Konklusion

Indtil videre har man i tre undersøgelser studeret effekten af beta-alanin på præstationsevnen under 2000m roning. Alle 3 studier peger i retning af en gavnlig effekt. Dog ser det ud til, at det ikke alle, der oplever en præstationsfremmende effekt ved tilskud med beta-alanin.

Referencer

Baguet et al: Important role of muscle carnosine in rowing performance, J Appl Physiol 109: 1096–1101, 2010

Ducker et al: Effect of Beta-Alanine Supplementation on 2000 m Rowing Ergometer Performance, International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism

Hobson et al: Effect of β-Alanine, with & without Sodium Bicarbonate, on 2000m Rowing Performance, International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism