oebkn04

Knæbind øger belastningen på knæet

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Der er rigtigt mange som anvender knæbind når de kører tunge benøvelser. Knæbind gør en i stand til at løfte tungere, og den gængse opfattelse er, at de samtidig beskytter knæet. Men ifølge en nyere engelsk undersøgelse, så er det tilsyneladende ikke tilfældet. Knæbind ændrer den måde man udfører squat bevægelsen, og forskerne mener at denne ændring bidrager til en forøget belastning på knæleddet.

Når man anvender knæbind i forbindelse med styrketræning, så bliver man i stand til at løfte tungere vægte i øvelser som squat og benpres. Det har styrkeløftere og bodybuildere vidst igennem årtier. Det skyldes til dels det elastiske materiale som knæbind er lavet af.

Man har dog aldrig lavet videnskabelige undersøgelser som har kigget på den effekt knæbind har på den tekniske udførsel af et squat. En gruppe forskere på University og Chichester lavede derfor en undersøgelse, hvor de kiggede på 10 erfarne styrketræningsudøvere, og undersøgte hvilken effekt knæbind havde på udførslen af squat. De lavede både squat med knæbind (Wrapped), og squat uden knæbind (Unwrapped).

De engelske forskere opdagede, at der var en markant forskel på hvordan squat øvelsen udføres, når man sammenligner øvelsen med og uden knæbind. Under et squat bevæger skuldrene sig ikke kun vertikalt, men også horisontalt. Når man bruger knæbind, så mindskes den horisontale bevægelse markant, kunne forskerne konkludere.

 

Under den excentriske fase (fra a til b) blev den horisontale bevægelse minimeret med 39 procent. Under den koncentriske fase (fra c til d) blev den horisontale bevægelse minimeret med hele 99 procent

 

Som et resultat heraf, mistænker forskerne, at friktionen på knæleddet øges dramatisk, hvilket i det lange løb vil give en vis slitage af knæleddet.

 

 

Deres teori forstærkes yderligere af det faktum, at et squat med knæbind ofte udføres hurtigere, hvilket giver et kraftigere power output, og dermed en større belastning på knæleddet.

 

Forskerne anbefaler derfor, at knæbind kun skal bruges sparsomt.

 

Det virker dog som en lidt forhastet konklusion, uden en egentlig analyse af belastningen på knæleddet. Derudover burde man måske undersøge det statistisk, og se om folk som har brugt knæbind igennem mange år rent faktisk har en større risiko for knæskader og forandringer i knæleddet.


Kilde:

J Strength Cond Res. 2012 Oct;26(10):2844-9.

Wearing knee wraps affects mechanical output and performance characteristics of back squat exercise.

Lake JP, Carden PJ, Shorter KA.

Source

Department of Sport and Exercise Sciences, University of Chichester, Chichester, United Kingdom. j.lake@chi.ac.uk