cvrippedupperbody

Beta-alanin styrker overkroppen

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

 

I et nyt studie af beta-alanin har forskerne undersøgt om tilskud med beta-alanin kan forbedre overkroppens præstationsevne under hårdt intervalarbejde.

Intro

Tilskud med beta-alanin øger musklernes indhold af bufferen carnosin. Jo mere carnosin man har i musklerne, desto bedre er man til at neutralisere den mælkesyre der ophobes under hårdt arbejde, og man kan således arbejde i længere tid, inden man syrer til. Indtil videre har det meste af forskningen i beta-alanin omhandlet dets effekt på benarbejde (især ergometercykling og løb), men nu har et nyt studie direkte testet effekten på overkroppen.

Studiets opbygning

Effekten af beta-alanin blev testet på veltrænede, mandlige judo- og jiu jitsu-udøvere. Forsøgspersonerne indtog i 4 uger enten 6,4 gram beta-alanin eller placebo dagligt. Før og efter tilskudsperioden fik de testet, hvordan deres overkrop præsterede i en intervaltest.

Testen var en såkaldt Wingate-test, hvor deltagerne, af 4 omgange, skulle udføre 30 sekunders hård overkropsarbejde på en specialdesignet ergometer. Imellem hver omgang var der 3 minutters pause. På den specielle ergometer sad en række sensorer der målte power outputtet i watt samt det totalt udførte arbejde i kJ.

Udvalgte resultater

Tilskud med beta-alanin øgede det totalt udførte arbejde under testen med 7 % (P = 0.003), og 8 ud af 9 deltagere oplevede en forbedring af deres præstation ved indtagelse af beta-alanin.

Beta-alanin forbedrede mean power output* i både 2 og 3 omgang med hhv. 6,5 % (P = 0.042) 0g 10,5 % (P = 0.013).

Beta-alanin forbedrede peak power output** i både 2 og 3 omgang med hhv. 7,7 % (P = 0.097) 0g 9,4 % (P = 0.076).

Konklusion

Studiet her er især interessant, idet det viser en præstationsfremmende effekt af beta-alanin på overkroppen hos meget veltrænede individer.

Jeg har udelukkende fokuseret på effekten af beta-alanin, men studiet undersøgte faktisk også kombinationen af beta-alanin og bikarbonat og fandt her en klar additiv effekt. Beta-alanin + bikarbonat havde ikke blot en tydelig præstationsfremmend effekt, men medførte også, at deltagerne følte at arbejdet var lettere.

Hvis du laver meget hård anaerob overkrops-intervaltræning, kan du altså med fordel krydre træningen med både beta-alanin og bikarbonat.

*Mean power output: Den gennemsnitlige mekaniske power deltagerne producerede i løbet af en omgang.

**Peak power out: Den højeste mekaniske power deltagerne producerede under en omgang.

Power er det engelske ord for effekt og har enheden watt, altså joule pr. sekund. Power, eller effekt, er således et udtryk for musklernes evne til at producere energi pr. tidsenhed.

Kilde:

Tobias et al: Additive effects of beta-alanine and sodium bicarbonate on upper-body intermittent performance, Amino acids, 18 april 2013.