cvcyclist

Nyt studie om beta-alanin og cykling

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af Jens Lund

Vi skal i denne udgave af ”Nyt fra forskerne” se på et studie omhandlende effekten af beta-alanin på veltrænede cykelrytteres præstationsevne (1).

Hidtil har der været udført to forsøg på veltrænede cykelryttere. I det ene forsøg fandt man ikke rigtig nogle signifikante effekter (2), mens man i det andet så, at beta-alanin havde en lille præstationsfremmende effekt under en afsluttende sprint efter et 110 minutters langt simuleret cykelløb (3). Effekten på mindre trænede individer er i højere grad undersøgt, og her har man fundet præstationsfremmende effekter af beta-alanin under cykling hos både mænd, kvinder, unge og ældre (4 – 8).

I dette nye forsøg undersøgte man for trejde gang effekten af beta-alanin hos veltrænede cykelryttere. 16 unge ryttere blev delt i to grupper med 8 i hver og grupperne fik hhv. beta-alanin og placebo.

For at undgå at nogle af deltagerne i løbet af de 4 uger begyndte at træne mere sprinttræning, var det et krav, at deltagerne hver uge lavede to standardiserede HIIT-træninger.

Før og efter de 4 ugers tilskud testede forskerne deltagernes præstationsevne vha. en 4 minutters enkelstart samt 30 maksimale knæextensioner.

Forsøget viste, at beta-alanin havde en lille effekt under enkelstarten. Effekten var dog ikke statistisk signifikant (P = 0.25), men muligvis alligvel af betydning, ifølge forskerne. De beregnede nemlig, at beta-alanin øgede den gennemsnitlige effekt (altså antal watt deltagerne trådte) med 1,7 %. Dette svarer til, at der barberes 1,7 sekunder af den nuværende verdensrekord på 4000 m.

Mht. knæextensionerne havde beta-alanin til gengæld en signifikant effekt. Deltagerne der havde fået beta-alanin ydede flere watt pr. gentagelse under testen (P = 0.04) og blev ikke så hurtigt trætte i løbet af de 30 gentagelser (P = 0.03), som deltagerne der fik placebo.

Referencer:

  1. Howe et al: The Effect of β-Alanine Supplementation on Isokinetic Force and Cycling Performance in Highly-Trained Cyclists, International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, April 2013.

  2. Bellinger et al:  Effect of combined β-alanine and sodium bicarbonate supplementation on cycling performance, Med Sci Sports Exerc, 44(8):1545 – 51, 2012.

  3. Van Thienen et al: β-alanine improves sprint performance in endurance cycling, Med Sci Sports Exerc, 41:898-903, 2009.

  4. Stout, J. R. et al: Effects of twenty-eight days of beta-alanine and creatine monohydrate supplementation on the physical working capacity at neuromuscular fatigue threshold, Journal of Strength and Conditioning Research, 20(4), 928–931, 2006.

  5. Stout, J. R. et al: Effects of beta-alanine supplementation on the onset of neuromuscular fatigue and ventilatory threshold in women, Amino Acids, 32(3):381-6, 2007.

  6. Stout, J. R. et al: The effect of beta-alanine supplementation on neuromuscular fatigue in elderly (55 – 92 Years): a double-blind randomized study, Journal of the International Society of Sports Nutrition, 2008, 5:21.

  7. Hill, C. A. et al: Influence of beta-alanine supplementation on skeletal muscle carnosine concentrations and high intensity cycling capacity, Amino Acids, 2007 Feb; 32(2):225-33.

  8. Sale, C. et al: Effect of β-alanine plus sodium bicarbonate on high-intensity cycling capacity, Med Sci Sports Exerc, vol. 43, no. 10, pp. 1972 – 1978, 2011.