cvblackrunner

5 km løbere har også gavn af styrketræning

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Det er efterhånden almen viden, at sprintere har stor gavn af styrketræning, og er et meget vigtigt supplement til deres sprinttræning. Hvad mange ikke ved er, at mellem distanceløbere med stor sandsynlighed også kan drage fordel af vægttræning. En gruppe sportsforskere fra Appalachian Stage University har fundet ud af at 3 km og 5 km løbere kan forbedre deres tid ved at supplere løbetræningen med styrketræning.

Undersøgelsen

Forskerne undersøgte 33 løbere, som regelmæssigt deltog i konkurrencer. Forsøgsgruppen bestod af en blanding af mange forskellige løbere. Løbere som regelmæssigt deltog i 60, 100, 200, 800, 3000 og 5000 meter løb deltog i forsøget. Forskerne registrerede de hurtigste tider for alle løberne på de forskellige distancer.

Herefter fik de løberne til at lave 3-hops testen. Her skulle løberne holde fødderne sammen, og så hoppe fremefter så langt som muligt, i 3 sammenhængende hop. Efterfølgende registrerede man løbernes løbedistance.

De opdagede, at jo kortere distance løberne normalt løb på, jo længere kunne de springe. Sprinterne kunne i gennemsnitte springe 8,24 meter, mellemdistance løberne kunne i gennemsnit springe 6,59 meter og langdistance løberne kunne i gennemsnit springe 5,61 meter. Et meget forventeligt resultat. At hoppe langt afhænger af eksplosiv styrke, og det har sprintere meget mere af end løbere som er vant til længere distancer.

Man historien stopper ikke her. Forskerne opdagede, at tiderne på alle distancer var bedre, jo længere løberne kunne springe. For sprinterne var der et 1 til 1 forhold, mens forholdet var mindre tydeligt for løberne i 800, 3000 og 5000 meter gruppen. Men der var dog stadigvæk et ret tydeligt forhold imellem evnen til at løbe hurtigt, og evnen til at springe langt.

Da man var i stand til at konstatere et forhold mellem evnen til at udvikle eksplosiv kraft, og evnen til at løbe hurtigt på alle målte distancer, konkluderer forskerne, at mellemdistance og langdistance løbere, med stor sandsynlighed kan drage fordel af at supplere deres løbetræning med eksplosiv vægttræning.

 

Løbetrænere er allerede begyndt at anvende vægttræning i forbindelse med træningen af mellemdistance og langdistance løbere. Man ser tit, at træningen deles op i faser, hvor man eksempelvis starter med almindelig styrketræning med fokus på at blive stærkere i squat, og følger herefter op med en plyometrisk fase, hvor den forøgede styrke konverteres til hurtighed via øvelser som jump squats.

 

Hvis man er interesseret i andre relevante undersøgelser i forhold til løbere, så har vi tidligere kigget på nedenstående undersøgelser.

 

http://news.bodylab.dk/nyt-fra-forskerne/3007-ol-holder-maratonlobere-sunde

http://news.bodylab.dk/nyt-fra-forskerne/3096-de-4-bedste-kosttilskud-for-lobere

http://news.bodylab.dk/nyt-fra-forskerne/3872-langdistance-lobere-har-glaede-af-dybe-squats

Kilde:

J Strength Cond Res. 2013 Mar;27(3):563-7. doi: 10.1519/JSC.0b013e31827e136f.

Relationship between jumping ability and running performance in events of varying distance.

Source

Neuromuscular and Biomechanics Laboratory, Department of Health, Leisure, and Exercise Science, Appalachian State University, Boone, North Carolina, USA.