whey-protein-shakes-are-great-pre-and-post-workout-drinks

Protein indtag i forbindelse med træning

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

En undersøgelse fra Jyvaskyla universitet i Finland, viser at man opbygger mest muskelmasse og styrke, når man indtager protein inden og efter ens træningspas. Man kunne samtidig konstatere, at indtagelse af whey protein ikke stimulerer vækst pga. myostatin inhibition, men pga. aktivering af vækstenzymet cdk2.

Der findes talrige undersøgelser som dokumenterer, at man får de bedste resultater ved styrketræning, hvis man supplerer med ekstra protein. Det er pure logik, da muskler som udsættes for belastning har brug for ekstra aminosyrer til genopbygning og vækst. De finske forskere ville gerne se om de kunne finde forklaringen på hvad der helt konkret sker på molekylært niveau, når man supplerer med ekstra protein.

Styrketræning hæmmer produktionen af det muskel-hæmmende protein myostatin, og de finske forskere havde en teori om at indtagelse af whey protein i tiden omkring træning, ville hæmme myostatin yderligere.

Undersøgelsen

I forsøget deltog 10 mænd i 20’erne, som i en periode på 21 uger ikke måtte lave nogen form for træning. Denne gruppe udgjorde kontrolgruppen [Control]. En anden gruppe på 10 mænd lavede styrketræning 2 gange om ugen i 21 uger. Forsøgspersonerne fulgte et træningsprogram, hvor de lavede følgende øvelser: benpres, leg extensions, leg curls, leg adductions, calf raises, samt en række basisøvelser for mave, bryst, skuldre, øvre ryg og overarme. Denne gruppe fik en placebo i forbindelse med træningspasset [Placebo]. En tredje gruppe på 11 mænd fulgte samme træningsprogram, men fik 15 gram whey protein inden træning, og 15 gram whey protein efter træning [Protein].

Ved hjælp af MRI teknologi kunne de finske forskere konstatere, at gruppen som indtog protein i forbindelse med træning, havde opbygget mere muskelmasse end forsøgspersonerne i placebo gruppen.

Figuren nedenfor viser, at omkredsen af quadriceps vastus lateralis, var større hos de mænd som havde fået et protein tilskud. Whey protein tilskuddet gav også en øgning af den statistiske og dynamiske styrke.

 

 

 

Man kunne dog ikke registrere en nedgang i myostatin produktionen, så deres indledende teori holdte ikke. Faktisk resulterede indtagelsen af protein i en stigning i produktionen af myostatin. Så de resultater man får ved at supplere med whey protein kan ikke forklares med myostatin aktivitet. Tilsyneladende har det noget at gøre med celle-cycle kinase cycline-dependant kinase 2 [cdk2]. Cdk2 er et protein som spiller en vigtig rolle i forhold cellernes livscyklus. Cdk2 er involveret i væksten af nye celler.

Men uanset hvad, så viser undersøgelsen, at indtagelse af protein lige inden træning og lige efter, har en positiv effekt på muskelvæksten. Måske ikke nyheder for de fleste. Men alligevel interessant, at man prøver at finde den molekylære forklaring på hvorfor protein i forbindelse med træning er så effektivt som det er.

Kilde:

Amino Acids 2009 Jul;37(2):297-308. doi: 10.1007/s00726-008-0150-6. Epub 2008 Jul 27.

Acute and long-term effects of resistance exercise with or without protein ingestion on muscle hypertrophy and gene expression.