cvrunnungmanandwoman

Bliv en smule hurtigere med Q10

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hvis du har brug for at blive hurtigere og mere eksplosiv, så kan det være en fordel at supplere ens kost med kosttilskuddet co-enzym Q10 hver dag. En undersøgelse fra Selcuk University i Tyrkiet har vist, at man ved at indtage Q10 dagligt, kan øge ens hurtighed og eksplosivitet en smule.

Kroppen producerer selv Q10, men findes også i små mængder i visse animalske fødevarer. Q10 spiller en rolle i energiomsætningen, hvilket var årsagen til at de tyrkiske forskere ville kigge nærmere på Q10 i forhold til præstationsevnen.

Der er dog stor forskel på resultaterne i de undersøgelser der allerede er lavet på Q10. Nogle undersøgelser kan ikke dokumentere en effekt, mens andre kan dokumentere en lille effekt. Der er eksempelvis en undersøgelse fra 2008, som viser at cykelryttere kan øge deres udholdenhed, hvis de supplerer deres kost med Q10. Men selv i de positive studier er det svært at regne ud om Q10 reelt har en effekt eller ej.

De tyrkiske forskere ville undersøge hvilken effekt Q10 har i forhold til anaerob træning. De gav 7 utrænede studerende en daglig dosis Q10 på 100 mg hver dag i 8 uger, mens 8 studerende fik en placebo. Både inden og efter perioden med Q10 fik forsøgspersonerne målt deres anaerobe kapacitet vha. Wingate testen. De skulle cykle så hurtigt de kunne 5 x 30 sekunder. De fik 2 minutters hvile mellem hvert 30 sekunders interval.

Forskerne opdagede, at de forsøgspersoner som fik Q10 øgede deres peak power (den første figur nedenfor), og deres gennemsnitlige power (den anden figur nedenfor) i deres sidste sæt. Øgningen i gennemsnits power under sidste sæt var statistisk signifikant.

De tyrkiske forskere konkluderer, at CoQ10 muligvis har en præstationsfremmende effekt i forhold til anaerob intervaller, og derfor kan bruges som præstationsfremmende kosttilskud, hvis man dyrker anaerob sport. Som med mange af de andre Q10 undersøgelser der er lavet, er effekten dog ret lille. Det kunne være interessant at se om effekten bliver bedre ved stigende dosis, eller om effekten stadigvæk er lille ved højere doser.

Kilde:

J Strength Cond Res. 2010 Jan;24(1):97-102. doi: 10.1519/JSC.0b013e3181a61a50.

The effects of coenzyme Q10 supplementation on performance during repeated bouts of supramaximal exercise in sedentary men.