cvrisprotein

Risprotein fungerer på niveau med valleprotein

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Igennem mange år har valleprotein (whey), været den foretrukne kilde til proteinpulver. Og ikke uden grund. Valleprotein har en formidabel aminosyrer struktur, og det fordøjes og optages lynhurtigt. Men valle er ikke den eneste kilde til protein. Plantebaserede proteiner kan nemlig godt konkurrere med valle, når de gennemgår en række oprensningsprocesser.

En undersøgelse fra University of Tampa viser at risproteinpulver giver de samme resultater som valleprotein.

Planteprotein har altid haft et dårligt ry indenfor bodybuilding og styrkesport, da aminosyre strukturen ikke er ligeså god som aminosyre strukturen i eksempelvis valleprotein eller kasein. Ofte er der meget stor mangel på aminosyren leucin.

Leucin spiller en vigtig rolle i forhold til muskeltilvækst, og et protein med et meget ringe leucin indhold, vil derfor være et meget ringe valg, hvis man ønsker større muskler.

Man har tidligere lavet forsøg med rotter, hvor man har opnået de samme resultater med hvedeprotein som med valleprotein, hvis bare man tilsatte en massiv mængde leucin til hvedeproteinet.

I tabellen nedenfor kan man se en sammenligning af aminosyrer strukturen i valleprotein og aminosyrer strukturen i risprotein. Kvaliteten af risprotein er ikke dårlig, taget i betragtning at det er et planteprotein, men valleprotein indeholder 1½ gang så meget leucin som risprotein.

For at opnå et fornuftigt anabolsk respons, så har man brug for omkring 3 gram leucin. En standard servering med planteprotein er omkring 20-30 gram, og det er ikke nok til at give 3 gram leucin. Det er derfor styrkeatleter reagerer dårligere på planteproteiner end på eksempelvis valleprotein.

 

Man hvad hvis man giver atleterne en større portion planteprotein? Eksempelvis 48 gram? Vil den plante baserede protein så stadigvæk være dårligere?

 

Forskerne fra Tampa testede dette i et 8 uger langt forsøg. 24 studerende, som alle havde dyrket styrketræning i mindst 1 år, fulgte et træningsprogram baseret på en ikke-lineær periodisering, hvor de skiftede imellem styrke dage og hypertrofi dage. På hypertrofi dagene kørte de studerende sæt af 8-12 reps, og på styrke dagene kørte de sæt af 2-5 reps.

 

Efter deres træningspas fik halvdelen af forsøgspersonerne en proteinshake med 48 gram whey isolate. Den anden halvdel fik en risprotein shake med 48 gram risprotein isolate.

 

Efter de 8 uger kunne man konstatere, at fremgang i de 2 grupper var tæt på identisk.

 

Forskerne kunne dermed konkludere, at forskellen i aminosyrer struktur betyder mindre, hvis man indtager en proteinshake af en tilstrækkelig stor størrelse.


Kilde:

 

The effects of 8 weeks of whey or rice protein supplementation on body composition and exercise performance

Department of Health Sciences and Human Performance, The University of Tampa, Tampa, FL 33606, USA