leucino03

Leucin forstærker effekten af kasein

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hvis man er tilhænger af ”langsomme” proteintyper som kasein, så kan man booste den muskelopbyggende effekt af kasein ved at supplere med aminosyren leucin. Det er hvad hollandske forskere fra University of Maastricht er nået frem til i en nyere undersøgelse. Resultatet giver også en indikation om at det kunne være fordelagtigt at supplere de normale måltider med leucin, og dermed booste den anabolske effekt af de enkelte måltider.

Leucin er en ekstremt interessant aminosyre i forhold til atleter. Omkring 3 gram leucin vil have en markant effekt på de proteiner du indtager igennem maden, og dermed også i forhold til dine muskler. Muskelcellerne registrerer leucin, og afhængig af hvor store mængder leucin muskelcellerne registrerer, er bestemmende for hvordan det anabolske maskineri reguleres. Det er derfor ikke overraskende, at drug-free bodybuildere sværger til leucin, og tilføjer leucin til både proteinshakes og måltider.

Forskere indenfor sportsernæring er derfor blevet nysgerrige i forhold til om leucin har den samme positive effekt i forhold til alle proteintyper. Det er vigtigt at understrege, at aminosyrer optages meget hurtigt, og kan registreres i blodet efter ganske kort tid. Selv hvis du indtager dem sammen med proteintyper som fordøjes langsomt, så vil koncentrationen af aminosyrer i blodet stige indenfor en time.

Dette gør sig ikke gældende for aminosyrer du indtager i form af protein. Hvis du indtager et hurtigt fordøjeligt protein som whey protein, så stiger koncentrationen af aminosyrer i blodet relativt hurtigt, men slet ikke så hurtigt som hvis man indtager enkeltstående aminosyrer. Dog noget hurtigere end hvis man indtager en langsom proteintype som kasein. Soja protein er langsommere end whey, men hurtigere end kasein. Proteinet i en rød bøf og i kogte og stegte æg, er langsommere end kasein.

Så hvordan fungerer leucin i forhold til langsomme proteiner? Hvad sker der med det anabolske respons i muskelcellerne, når leucin indtages sammen med en proteintype, hvor aminosyrerne tager lang tid om at nå musklerne.

De hollandske forskere har svaret på dette spørgsmål.

I undersøgelsen deltog 24 mænd, med en gennemsnitsalder på 74 år. Mændene blev delt op i 2 grupper, hvor den ene gruppe [PRO], fik 20 gram kasein, mens den anden gruppe [PRO+LEU], fik 20 gram kasein + 2,5 gram leucin.

Aminosyren phenylalanin i kaseinet blev ”mærket”, så forskerne kunne se om aminosyren blev optaget i muskelvævet. Forskerne tog celleprøver fra mændenes benmuskler lige inden de indtog shaken, 2 timer efter indtagelse, og 6 timer efter indtagelse, hvor de målte på mængden af den ”mærkede” aminosyrer. I gruppen hvor man havde suppleret med leucin kunne man registrere en forøget optagelse af aminosyren phenylalanin.

Insulinniveauet hos de mænd som havde indtaget en kasein shake, steg en lille smule. Insulinniveauet hos de mænd som havde indtaget en kasein shake + leucin steg væsentligt mere. Forskerne mener at det til dels forklarer den muskelopbyggende effekt af leucin-kasein kombinationen.

Formålet med undersøgelsen var at finde en diæt intervention som kunne hjælpe ældre med at bevare muskelmassen og styrken. Forskerne mener de har fundet netop dette med leucin-kasein kombinationen.


Kilde:

Clin Nutr. 2013 Jun;32(3):412-9. doi: 10.1016/j.clnu.2012.09.002. Epub 2012 Sep 20.

Leucine co-ingestion improves post-prandial muscle protein accretion in elderly men.

Department of Human Movement Sciences, NUTRIM School for Nutrition, Toxicology and Metabolism, Maastricht University Medical Centre, PO Box 616, Maastricht, 6200 MD, The Netherlands.