cvrunnungmanandwoman

Løbetræning reducerer risikoen for slidgigt

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Løbetræning kan være hårdt for knæ og hofteled, og folk som løber meget vil efter mange års løbetræning, få enten dårlige knæ eller hofter. Jeg gætter på at mange har den opfattelse? Men sådan forholder det sig ikke nødvendigvis. Det største studie man har lavet indtil nu konkluderer, at løbere har mindre risiko for at udvikle slidgigt, sammenlignet med folk som ikke er fysisk aktive. Men gælder det så alle?

Slidgigt er en af de mest almindelige sygdomme hos den ældre del af befolkningen. Forskere vurderer, at omkring 7-25 % af hele befolkningen, vil få slidgigt på et eller andet tidspunkt.

Der findes flere studier som viser, at løbetræning øger risikoen for at få slidgigt, og i sidste ende kan betyde at man har brug for et nyt knæ eller en ny hofte. Men der findes som nævnt tidligere også undersøgelse, som viser det stik modsatte. Grundlæggende forskning har vist, at selvom belastningen på leddene er større ved fysisk aktivitet, så stimulerer det også dannelsen af nyt væv.

Epidemiologen Paul Williams, som arbejder ved Lawrence Berkeley National Laboratory, analyserede hvor led skadeligt løbetræning egentlig er, ved at kigge på data fra over 90.000 kvinder og mænd. Disse data er blevet indsamlet i forbindelse med ”the National Runners and Walkers Health Studies”, som er en stor undersøgelse, hvor 60.000 løbere og 30.000 som regelmæssigt går lange ture, deltog.

Alderen er ifølge Williams den største risiko faktor. I takt med at vi bliver ældre stiger risikoen for slidgigt. Williams inddelte samtidig forsøgspersonerne i grupper alt efter hvor mange kalorier de forbrændte på deres fysiske aktivitet, og kunne konkludere, at de personer som forbrændte flest kalorier på daglig basis, havde mindre risiko for at få slidgigt.

En faktor som øgede risikoen for at få slidgigt var kropsvægten. Jo højere BMI løberne og motionisterne havde, jo større var risikoen for at få slidgigt. Det tyder altså på, at den stimulerende effekt, som løbetræning har på vævet, kan opveje slitagen, så længe udøveren ikke vejer for meget. I takt med at kropsvægten stiger, kommer slitagen til at veje tungere end den opbyggende effekt.

 

Så hvis man vil undgå slidgigt, og samtidig være fysisk aktiv med løbetræning, så skal man ifølge forskerne holde sin BMI på 22-23 eller derunder. Hvis man ligger højere, så bør man undlade løbetræning. Om ikke andet hvis man er bekymret for slidgigt senere i livet.

 

Kilde:

Med Sci Sports Exerc. 2013 Jul;45(7):1292-7. doi: 10.1249/MSS.0b013e3182885f26.

Effects of running and walking on osteoarthritis and hip replacement risk.

Source

Life Sciences Division, Lawrence Berkeley National Laboratory, Berkeley, CA, USA. ptwilliams@lbl.gov